Teraz jest 19.04.2024, 01:43



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] Hamulce tarczowe z tyłu - pozbywamy się bębnów 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.05.2013, 15:09
Lokalizacja: SJ
Posty: 228
Podziękował: 4
Pomógł: 16

Silnik: 1.9 TDI/160KM ++
Skrzynia: inny model
Samochód: 6L 1.8T BAM
Rok prod.: 2005
Województwo: śląskie
Post [F1] Hamulce tarczowe z tyłu - pozbywamy się bębnów
Części jakie potrzebujemy do przekładki są ogólnie znane, po numerach nie napisze bo ich nie znam, ale takie jak krążą w sieci. Przekładka dotyczy Fabii I, Ibiza/Cordoba 6L, Polo 9n

Zdjęcia są robione na lewej i prawej stronie, ale to nie ma znaczenie bo przekładka wygląda identycznie.

Do mnie przyjechał zestaw pod 232mm,

- 2x jarzmo pod tarcze 232mm
- 4x śruba do przykręcenia jarzma
- 2x zacisk hamulcowy 232mm
- 4x śruba do przykręcenia zacisku do jarzma (dostaniemy w zestawie z klockami)
- 2x osłona tarczy
- 2x przewody hamulcowe metalowo-gumowe, lewa i prawa strona
- 2x linka hamulca ręcznego
- tarcze 232mm
- klocki hamulcowe
- płyn hamulcowy
- smar do łożysk
- wiskacz do tłoczków (można kupić, można coś samemu pokombinować)
- opcjonalnie paste do smarowania tłoczków, jeśli mamy używane części i chcemy je rozruszać, zabezpieczyć
- smar miedziowy też opcjonalnie

Dostałem wszystko co potrzebne, łącznie z mocowaniami, uchwytami, zabezpieczenia do linek ręcznego etc. Ja starych nie poniszczyłem więc te okazały się niepotrzebne, ale warto mieć.

Obrazek

Ogólnie części były przeczyszczone, ale ja je odświeżyłem po swojemu

Obrazek

Tak to wszystko wygląda- zaciski, jarzma i mój wciskacz do tłoczków

Obrazek

Osłony i przewody

Obrazek

Linki ręcznego

Obrazek

Klocki, tarcze, płyn hamulcowy i pasta do tłoczków

Obrazek

Róznice między linkami ręcznego, po lewej z bębnów, po prawe z tarcz

Obrazek

Różnice między przewodami, z lewej pod tarcze, z prawej sztywny, z bębna. Są inaczej wyprofilowane bo jeden jest lewy drugi prawy.

Obrazek


Do rzeczy- w pierwszej kolejności demontujemy tunet środkowy, luzujemy linki od ręcznego i wyciągamy końcówki

Obrazek

Ściągamy koło i widzimy sprawce zamieszania czyli hamulec bębnowy

Obrazek

Ściągamy bęben i wyciągamy wszystkie bebechy (szczeki, rozpinamy ręczny)

Obrazek

Po wyciągnięciu szczęk, mamy taki widok (ściągnąłem także kapsel z piasty odsłaniając nakrętkę od łożysk)

Obrazek

Zanim zdemontowałem piastę, wcześniej wymieniłem linkę od ręcznego. Wypinamy ją ze wszystkich mocowań i wyciągamy z metalowej rurki.

Obrazek

Obrazek

Nową linkę rozkladamy tak samo i wkładamy w miejsce starej, wpinamy we wszystkie mocowania.

Obrazek

Ściągamy piastę, ale zanim to zrobimy warto sobie zaznaczyć położenie nakrętki względem czopa, żeby nie dokręcić łożysk za mocno, ani za słabo. Ja sobie zrobiłem dwa małe nacięcia majzlem na czole czopa i nakrętce.

Obrazek

Ściągamy piastę, u mnie zeszła leciutki bez problemu

Obrazek

W środku są łożyska, uważamy żeby ich nie zabrudzić

Obrazek

Następnie odkręcamy cztery śruby które mocują osłonę i czop do belki. Potrzebne porządne klucze bo wymagana jest duża siła.

Obrazek

Z odkręceniem przewodu hamulcowego zwlekałem do samego końca, żeby nie wylewać płynu. Wcześniej ściągamy czujnik ABS, jest on pod przewodem przykręcony jedną śrubką (ten kabelek z kostką) i wykręcamy przewód hamulcowy

Obrazek

Ściągamy osłonę z czopem

Obrazek

Po stuknięciu w osłonę części się rozdzielają

Obrazek

Jeśli to możliwe zaślepiamy przewód hamulcowy (włożyłem kawałem szmatki) i czyścimy bardzo starannie belkę i uszy od jarzma, czyścimy także czop, żeby po złożeniu wszystko do siebie idelanie pasowalo

Obrazek

Podmieniamy przewody hamulcowe. Stary wypinamy z mocowań i wprowadzamy nowy obok niego uważając żeby nie zabrudzić końcówki.

Obrazek

Wykręcamy stary przewód, wkręcamy nowy i układamy go w uchwytach

Obrazek

Mając wszystko wyczyszczone, zwłaszcza powierzchnie styku, smarujemy bardzo cieńko smarem miedziowym i składamy. Czop do belki, na to osłona tarczy i przykręcamy czterema śrubami. Ja założyłem także zacisk bo drażnił mnie cieknący płyn

Obrazek

Czyścimy czop, nakładamy cieniutko smar do łożysk, nakładamy piastę i zakręcamy, pamiętając żeby pokryły nam się znaczniki. Wkładamy kapsel


Obrazek


Czyścimy piastę, zabezpieczamy smarem i zakładamy tarczę. Mocujemy ją nową śrubką dołączoną do zestawu


W zestawie z klockami powinny być takie blaszki, które trzeba założyć na jarzmo

Obrazek

Na prowadnice w jarzmie dałem smar miedziowy i na to założyłem blaszki. Zdania są podzielone w tym temacie, że się smaruje po tymi blaszkami, że nie smarujemy, że smarujemy gniazda i jeszcze blaszki. Zrobilem tak jak mi się wydawało za słuszne

Obrazek

Obrazek

Tarcza założona więc przykręcamy jarzmo

Obrazek

Obrazek

Do jarzma wkladamy klocki, te wąsy które widać od wewnętrznej strony to klocek, od zewnątrz jeszcze nie założony

Obrazek

Wciskamy tłoczek i zakładamy zacisk. Należy pamiętać, że wciskając tłoczek należy nim kręcić zgodnie ze wskazówkami zegara.

Obrazek

Przykręcamy go nowymi śrubami które są w zestawie z klockami

Obrazek

Widok napawa optymizmem, dla pewności sprawdzamy wszystkie połączenia

Obrazek

Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej to zakładamy czujnik ABS'u

Obrazek

Zakładamy linkę i zabezpieczenie

Obrazek

Obrazek

Odpowietrzamy obie strony. Prosimy kogoś o pomoc przy deptaniu pedała. Jeśli płyn nie był dawno wymieniany to warto to zrobić w całym układzie, czyli przód i tył

Obrazek

Pozostało nam wyregulować ręczny. Nie zaciągamy rączki, ma być opuszczona i kręcimy nakrętką, aż na zacisku między dzwignią a ogranicznikiem zrobi się minimalny luz. Według ksiązki, nie więcej niż 1,5mm. Zaciągamy kilka razy i sprawdzamy czy wszystko jest ok.

Obrazek

Zanim założymy tunel i w ogóle zanim wyjedziemy autem, warto go podnieść i zobaczyć czy koła się kręcą po opuszczeniu ręcznego, oraz czy są zablokowane po zaciągnięciu.

Obrazek




Kilka słów podsumowania
- w całej pracy najbardziej problematyczne okazało się zdjęcie bębna, moje nie były ruszane od nowości czyli 8 lat i 65kkm przebiegu. Zrobił się rant i ciężko było je zdemontować.
- kłopot sprawiły także sprężyny w szczękach z którymi się trochę uszarpałem bo nie mam ściągacza i dłubałem śrubokrętami
- czas pracy ok 6h pierwsza strona, druga już 4h, dodatkowo 2h na odpowietrzenie, regulacja ręcznego, montaż tunelu.


Dziękuję za uwagę :lol:


edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum tuningu [F1/F2] Hamulce tarczowe z tylu.


Niżej 4 podpisani użytkownicy dziękują kupusso za ten post:
daniel2, KonikWolka, Todd, weuek
31.12.2013, 23:21
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL