Teraz jest 28.03.2024, 16:00



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F2] Awaria zaworu odpowietrzania w silniku 1.2 TSI CBZB 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 13.05.2012, 15:24
Posty: 3924
Zdjęcia: 0
Podziękował: 116
Pomógł: 150

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: czego ?
Województwo: małopolskie
Post Awaria zaworu odpowietrzania w silniku 1.2 TSI CBZB
Cześć,

Wydaje mi się, że tego rodzaju awaria spotka z czasem każdego użytkownika silnika 1.2 TSI o kodzie CBZB i CBZA montowanego w szerokiej gamie modeli aut SKODA/ VW/ SEAT/ AUDI. Standardowo urywa się plastikowy króciec zaworka odmy, dlaczego ? Jest plastikowy, pracuje w okolicy wysokich temp. wibracje, nieumiejętna wymiana filtra powietrza (szarpanie za wszystko) etc.
Objawy: zapocenie na silniku, czuć paliwo w kabinie.
Czy VCDS wyrzuca jakiś błąd ? Nie sprawdzałem powiem szczerze.

W moim przypadku awaria wygląda następująco:
Obrazek

Obrazek

Tutaj następuje analiza co jest potrzebne do naprawy:
- 030103175B - 030 103 175 B - zawór, w ASO SKODA koszt ok. 90 zł
- 03F103638 - 03F 103 638 - uszczelka, w ASO SKODA koszt ok. 5 zł

Na pewno zastanawiasz się gdzie jest reszta elementów tego zaworu:
Obrazek

Na moje oko brakuje gdzieś około 1 cm tego króćca tj. plastiku. Powiem w ten sposób awaria u mnie wystąpiła w okresie zimowym, nie jestem przekonany czy dzień znalezienia usterki był tym dniem czy przypadkiem nie wystąpiło to dużo wcześniej. Piszę to w ten sposób ponieważ zapocenie na silniku i okolicy wtryskiwacza jest spore, raczej musiałem nieświadomie z tym jeździć od paru dni. Drugie pytanie czy rozbierałem silnik aby to znaleźć ? Nie, mam kamerę endoskopową i wew. tego otworu na tyle na ile pozwalała kamera nie znalazłem nic sensownego. W silniku 1.2 TSI nie ma typowej pokrywy zaworów jak w starej motoryzacji czy niektórych nowszych modelach silnika VAG-a, gdzie okręcając kilka śrubek moglibyśmy zdjąć metalową lub plastikową pokrywę zaworów a następnie spokojnie poszukaj elementów. Tutaj trzeba byłoby zrzucić rozrząd etc.

Obrazek

Trzeba było to zrobić o tak:
Obrazek

Obrazek

Dałem sobie spokój z tego rodzaju naprawą. Po pierwsze nie było pewności czy w ogóle coś znajdę, po drugie według wszelkich schematów powinno to spać do miski olejowej, po trzecie według zagranicznych forum tego rodzaju awaria zdarza się często i nie zawsze udaje się znaleźć pozostałe elementy w miejscu docelowym a nawet jeśli ich tam nie ma to ludzie jeżdżą dalej.

Wybrałem więc świadome pozostanie tego gdzieś w silniku a postanowiłem to zmodyfikować tak aby drugi raz nie miała miejsce taka sytuacja.

Zakup oryginalne zaworu w ASO nie wchodził w grę, raz że jest drogi a dwa rozwiązanie jest zawodne jak pokazuje życie.

W tym celu powstał metalowy adapter :
Obrazek

Średnica do silnika to 7 mm, grubość ścianki to chyba 1 czy 1,25 mm:
Obrazek

Tak powstał prototyp:
Obrazek

Prototyp został wstępnie zamontowany na silniku w celu weryfikacji czy takie rozwiązanie w ogóle ma sens, czy jest miejsce, jak to będzie działać:
UWAGA: Tak wiem, że silikonowy wąż to nie jest dobry pomysł a dwa, że to zagięcie może się zwiększyć blokując zator.
Obrazek

Po zmontowaniu wszystkiego i ocenie prototypu powstał produkt docelowy, który finalnie wygląda tak:
Obrazek
Docelowo zastosowałem wąż do oleju i paliwa jakieś 4 do 5 cm, średnica wew. 10 mm.

Jeśli chodzi o zawór nie kupiłem żadnego zamiennika dla numeru katalogowego 030103175B (ceny wahają się od 35 zł do 180 zł) tylko poszedłem w kierunku oryginalne zaworu do Mitsubishi, numer katalogowy: MW400017. Przede wszystkim produkt zakupiłem oryginalny, zapłaciłem 50 zł, zwróciłem uwagę na kierunek strzałek na zaworze, takie same oznaczenia względem oryginału ASO SKODA (znak i logotyp), króciec od strony filtra ma taką samą średnicę jak oryginalny zawór, a króciec od strony silnika ma większą średnicę (10 mm względem chyba 8 mm ASO SKODA), grubszą ściągną króćca od strony silnika (ASO SKODA chyba 1,2 mm kontra 2,1 mm zawór z Mitsubishi). To wszystko spowodowało, że metalowy adapter od strony filtra musiał mieć średnice zew. około 10 mm. Na adapterze zrobione są karbowane końcówki także osadzenie gumy 4 czy 5 cm łączące adapter i zawór jest na tyle pewne że nie dawałem żadnych obejm. Adapter od strony silnika wchodzi mocno i pasownie w blok silnika i oryginalną uszczelkę. Po dokładnym wyczyszczeniu miejsca zapocenia i po kilkunastu dniach nie zauważyłem zapocenia, całość jest stabilna i raczej samo z siebie nie wypadnie/ nie wyjdzie z miejsca montażu. Oryginalny zawór wytrzymał u mnie prawie 9 lat i byłem zaskoczony z jaką łatwością za pomocą śrubokręta w miejscu ułamanego króćca wszystko pęka dalej.

Obrazek

Całkowity koszt:
- zawór 50 zł
- guma 6 zł


07.03.2021, 11:14
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL