Teraz jest 10.07.2020, 14:30



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 2 ] 
[F1] Hak holowniczy montaż w garażu bez kanału oraz elektryka 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.09.2013, 17:16
Posty: 112
Podziękował: 7
Pomógł: 1

Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Hak holowniczy montaż w garażu bez kanału oraz elektryka
Cześć. Zanim przystąpiłem do montażu haka szukałem przydatnych info na forach niestety w sieci nie ma chyba żadnego fotostory z takiego montażu. Zastanawiałem się, czy uda mi się zamontować hak bez kanału i oficjalnie mogę odpowiedzieć - TAK montaż dla średnio ogarniętej osoby będzie banalnie prosty. Najwięcej czasu zeszło mi się z elektryką- której zdjęć niestety nie wrzuciłem- ale tutaj ważna sprawa - POTRZEBNY MIERNIK !! ja poratowałem się żaróweczką i sprawdzałem tak, która scieżka i który pin jest do czego. Przydatna jest też przy elektryce druga osoba.

PS. hak zamontowałem tylko i wyłącznie dla bagażnika rowerowego i śmiało mogę stwierdzić, że to o wiele lepsze rozwiązanie od wożenia roweru na dachu (mam belki wiec wystarczyło dokupić tylko rynienki :) )

Montaż haka to usługa która kosztuje od 100pln (jeśli kupujesz hak w zakładzie w którym montujesz) do 200pln u "Pana Henia" ja za tą kwotę (230pln) kupiłem bagażnik na dwa rowerki :) więc warto zrobić samemu.

Tak więc fotostory. Jeśli będziecie mieli pytania śmiało pytajcie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczneHak holowniczy montaż w garażu bez kanału


01.09.2013, 22:04
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.07.2012, 14:31
Lokalizacja: Starachowice
Posty: 571
Podziękował: 11
Pomógł: 13

Silnik: CUTA-1.4 TDI 105KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Ambiente ICE ++
Rok prod.: 2005
Województwo: świętokrzyskie
Post [F1] Manual konstrukcja modułu haka i montaż elektryki
Cele:
1. Montaż haka holowniczego z profesjonalna instalacja, nieobciążającą fabrycznej instalacji pokładowej.
2. Możliwość szybkiego odcięcia napięcia w gnieździe przyczepy.
3. Jak najniższe koszty :)


Normalnie każda firma do sprzedanego haka daje instalacje którą się podpina bezpośrednio pod lampę auta, szybkie rozwiązanie aczkolwiek może być niebezpieczne dla auta.
Można oczywiście kupić odpowiedni moduł który również odcina czujnik cofania – koszt ponad 200zł + normalna cena haka kolejne 200zł albo lepiej.

Koszty wszystkich dupereli wyszły ok. 32zł + 100zł hak + 35zł przegląd na SKP.
Tak więc z wszystkim zamknąłem się w ~160zł


Materiały:
1. Hak – demontaż 100zł
2. Instalacja elektryczna
- włącznik 0/1 1zł
- przekaźnik NO 12V (5szt) 10zł
- konektory żeńskie (20szt) 2zł
- konektory oczkowe (2szt) 2gr
- obudowa plastikowa 2zł
- tetrydki z 20szt grosze...
- kable

a) sterujące światło-przekaźnik 1,5mm2 (5x30cm) różne kolory
b) masa sterowania 2mm2 (30cm) czarny
c) zasilanie modułu 3mm2 (5m) czerwony
d) wiązka z przekaźników do gniazda 2,5mm2 (ok 1m) różne kolory
Wszystkie kable to koszt 9zł w hurtowni

- gniazdo przyczepy 7 pin 7zł
- rurki termokurczliwe różne 1zł
- dwa konektory do skrzynki bezpieczników (kolega koleś pomoże)
- bezpiecznik samochodowy 15A
- izolacja parciana 3zł
- sylikon uniwersalny lub pałeczka kleju na gorąco


Materiały i narzędzia:
Obrazek

Schemat
Obrazek

Moduł:
W pudełku montujemy 5 przekaźników za pomocą wkrętów. Odpowiednie dla:
P1- kierunek Lewy
P2 – kierunek Prawy
P3 – Stop
P4 – Pozycja
P5 – Przeciwmgielne

Obrazek

Wycinamy dwie dziury 1 (ok 1cm) na włącznik zasilania, druga (ok 3cmm) na we/wyj kabli.
Obrazek
łączymy instalacje do przekaźników, ja zaciskałem konektory co było czasochłonne, można lutowac i będzie dużo szybciej.
Obrazek

Jak łączyć:

- masy cewek wszystkich 5 przekaźników łączymy razem w jednym punkcie i wyprowadzamy kablem o gr. 2mm2. Kabla powinno być około 20cm. Zakańczamy go konektorem oczkowym o śr. 6mm. (później przykręcimy go do punktu masowego w bagażniku) (na zdjęciu kable czarne)
Obrazek

- z kazdego przekaźnika (drugiego styku cewki) wyprowadzamy 30cm kabelek, te kabelki łączymy do tylnej lewej lampy i prawego kierunkowskazu jak na schemacie.

- to samo robimy z jednym ze styków roboczych każdego przekaźnika gdzie będzie dochodzic 12V (na zdjęciu kolory nieb-jas/nieb-ciem/czerw/braz/żó-zie 2,5mm2) z tak powstałego węzła wyprowadzamy 5 cm 3mm2 kabla do włącznika. Drugi kabel od włacznika 3mm2 czerwony leci do samej skrzynki bezpieczników.
Obrazek
- drugi zestaw styków roboczych podaje napięcie już do gniazda przyczepy, więc różne kolory 2,5mm2 dł. 90cm. Spinamy je w wiązkę i do gniazda.


Moduł został przyklejony za pomocą sylikonu.
Obrazek

Wszystkie połączenia lutujemy oraz izolujemy termokurczem i oprawiamy izolacją.
Obrazek

Inne zdj. pogladowe
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Demontaż plastików i przeciągniecie kabla zasilającego przyczepę.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Jeśli ktoś ma taki moduł, można nieco przerobić układ, stosując jeszcze jeden przekaźnik, który po włożeniu wtyczki do gniazda będzie rozłączał zasilanie czujników (wtedy pomocny bedzie przekaźnik NZ)

Obrazek

Obrazek
Schemat podłączenia wyprowadzonej wiązki do gniazda.

Obrazek

Całość można fajnie zminimalizować tzn. zrobić na tranzystorach zamiast na przekaźnikach. Tylko to już bardziej czasochłonne, trzeba zbudowac układ i dobrac odpowiednie elementy.
W sumie instalacja ta sama więc kto wie może kiedyś się pokuszę :P

p.s prosze Moda o podpięcie do tematu bodaj kolegi House


Niżej podpisany użytkownik dziękuje peSTKa za ten post:
sebasuperb
02.09.2013, 21:59
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL