Narzedzia potrzebne do przeprowadzenia operacji wymiany belki :
1. 2 klucze 16mm- dla ulatwienia pracy jeden nasadowy a drugi moze byc oczkowy lub plaski.
2. 2 klucze 18mm - plaski i oczkowy lub dwa oczkowe
3. klucz 11mm plaski - do odkrecenia przewodow hamulcowych
4. dwa zaciski typu klucz francuz (skrecane) przypominajace mlotki - przy ich pomocy zaciskamy przewody miekkie hamulcowe by nam plyn nie zlecial z ukladu - mniej roboty z odpowietrzaniem.
5. 3 lewarki - dwa warsztatowe najlepiej hydrauliczne, oraz seryny lewar od Skody.
6. KANAL - niestety z racji ze belka jest stosunkowo ciezka najlepiej robic cala operacje w kanale.
7. druga osoba bo samemu to mozna sie zajechac na smierc...zwlaszcza z osadzaniem belki.
8. klub imbusowy chyba 6
9 torx 20
WYMONTOWANIE BELKI :1. podnosimy samochod z obu stron.
2. pod tylna belke w miejscu gdzie mamy loze dla amorow i sprezyn, podkladamy deski lub cegly.
3. opuszczamy auto tak by oparlo sie na podlozonych deskach/ceglach
4. kluczami 16mm odkrecamy sruby amortyzatorow - wyjmujemy je. Dla ulatwienia pozniejszych dzialan w miejsce po srubach wkladamy srubokrety.
5. podnosimy auto tak by belka wisiala swobodnie nad podlozonymi deskami
6. wyjmujemy deski (mozemy jedna zostawic dla zasady), opuszczamy auto tak by belka spoczela na "ziemi".
7. wyciagamy srubokrety, by zwolnic amortyzatory z belki.
8. podnosimy auto - belka zostaje na ziemi a my mozmemy bez problemu wyjac sprezyny. WAZNE!! Warto zapamietac jak sprezyna lezala w belce!!!
9.Gdy mamy juz polowe roboty zaciskamy na miekkich przewodach hamulcowych dwa klucze francuzkie ( dokrecamy do oporu).
10. kluczem plaskim 11mm odkrecamy sruby od przewodow hamulcowych.
11. kluczem imbusowym wykrecamy srube od czujnika ABS.
12. Odkrecamy sruby w nadkolu torx 20 - ulatwi to dostep do sruby mocowania belki.
13. kluczem 18mm odkrecamy sruby mocowania belki do ramy auta. WAZNE!! Srube mocujaca belke do ramy WYKRECAMY DO KONCA!!!
14. belka sama nie wypadnie - nalezy ja szarpnac by wypadla na ziemie - ostroznie z czujnikiem ABS by przypadkiem go nie polamac - dla bezpieczenstwa warto je gdzies podczepic - np do amortyzatora.
Teraz mozna spokojnie wywlec belke spod auta.
Zamontowanie belki : 1. Pod oparcie amorow i sprezyn podkladamy deski lub cegly - tak by belka byla na tym samym poziomie co mocowanie w ramie auta.
2. Przy pomocy 3 lewarka podnosimy belke tak by weszla idealnie w mocowanie w ramie auta.
3. Wkrecamy do polowy srube kluczem 18. Dla ulatwienia montazu drugiej strony
Druga strone belki montujemy w podobny sposob.
Nastepnie wykonujemy czynnosci "z demontazu" belki ale w odwrotnej kolejnosci.
Na koniec nalezy odpowietrzyc hamulce. (Sposob jak to zrobic zamieszoczny jest w innym manualu).
Czas wykonania 4h.