Teraz jest 29.03.2024, 11:13



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] Demontaż pompy wspomagania 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 26.09.2005, 21:38
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 213
Zdjęcia: 6
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2000
Województwo: śląskie
Post Demontaż pompy wspomagania
Witam,
Ja, tak jak zapowiadalem postanowilem ostatnio profilaktycznie zajrzec do mojej pompy wspomagania (u mnie TRW) i ewentualnie ja zabezpieczyc. Dodam na samym wstepie, ze nigdy dotad nie miałem zadnych problemsow ze wspomaganiem (jeszcze).
To co zobaczylem po wyjeciu pompy wprawilo mnie w zdumienie i wscieklosc jednoczesnie, ale po kolei:


Najpierw trzeba zażyć cos na uspokojenie :-).
Trzeba zacząć od zdjęcia ujemnej klemy z akumulatora.
Potem wiadomo, zdejmujemy lewe kółko.

Obrazek

Następna sprawa to chyba z 10 szt. torx, rozmiar 20 trzeba odkręcić aby zdjąć nadkole i ewentualnie chlapacz jeśli ktoś ma. Ważna i dobra wiadomość jest taka, ze nie trzeba zdejmować przedniego zderzaka, przynajmniej mi się udało, pomimo, ze mam ten ogromny zbiornik spryskiwaczy. Trzeba tez zdjąć spodnia osłonę silnika 2 razy po 3 torxy 20. Po zdjęciu nadkola widać już pompę.
Najpierw odłączyłem przewody hydrauliczne. Na zdjęciu strzałka N wskazuje na waz niskiego ciśnienia (powrotny) i jest on przyczepiony sprężystą opaską. Trzeba ja chwycić zwykłymi płaskimi kleszczami i przesunąć w stronę tylu auta.
Następnie trzeba delikatnie wyszarpnąć wąż. Trzeba być tez przygotowanym, ze od tego momentu z agregatu będzie wyciekał płyn. Można to ograniczyć na dwa sposoby: pierwszy to odessać wcześniej jak najwięcej płynu ze zbiornika. Albo drugi, chyba lepszy: zatkać króciec zbiornika po zsunięciu węża jakąś zatyczka. Ja to zrobiłem piankową zatyczka do uszu pasowała idealnie.
To samo zrobiłem z dolnym wylotem wysokiego ciśnienia. Potem właśnie on, czyli W, odkręca się go płaskim kluczem 17. Oba węże na czas pracy trzeba podwiesić za podłużnicą aby nie przeszkadzały.
Trzeba tez powypinać kabelek czujnika skrętu z plastikowych uchwytów.
Jak już to mamy to teraz trzeba poluzować nakrętki mocujące sterownik termiki silnika A i B aby odsłonić śrubę nr 3 mocującą uchwyt pompy. Te nakrętki są pod klucz 10, dostęp do tej przedniej jest trochę trudny. Wystarczy je poluzować na tyle aby odsłoniły śrubę 3.
Potem odkręcić trzeba pozostałe śruby czyli 1 i 2. A teraz uwaga, najtrudniejsza cześć operacji. Pompa trochę wazy a teraz trzeba wypiąć kabelki z niej. W wersjach z małym zbiornikiem spryskiwaczy prawdopodobnie można to zrobić po wyjęciu kratki na dole zderzaka pod lewym reflektorem. To tam, gdzie jest za nią klakson. U mnie to się nie dało, bo ma ten wielki zbiornik na spryskiwacze. Jeśli u Was tez nie, to po odkręceniu pompy trzeba trzymając ja jedna ręką druga wypiąć 3 wtyczki z pompy. Jest to trudne, bo tą wiązka kabli jest bardzo krotka (poskąpili).
Uwaga, mnie niestety popękały te zatrzaski we wtyczkach, bo zrobiłem to chyba zbyt siłowo i nerwowo. Jak by się miało 2 osobę do pomocy to byłoby łatwiej. Najlepiej przećwiczyć zdejmowanie tych wtyczek gdzieś w łatwo dostępnym miejscu, np. przy klaksonie lub halogenie. Szczególnie trzeba uważać na tą wielka od zasilania, bo ciężko schodzi.
Kiedy pompę mamy już poza autem trzeba odkręcić 3 śruby (nr. 4 5 6 na foto) kluczem 10, wtedy będzie można zdjąć blaszany uchwyt pompy.
Następnie można zdjac to feralne wytłumienie. Tu kolejna uwaga, tworzywo na zewnątrz pompy dosłownie rozpadało mi się w palcach wiec trzeba je zdjąć ostrożnie. Powinno zejsc razem z gąbką.
Potem można oblepić pompę silikonem. Jedna uwaga, być może u Was pompa jest już tak skorodowana, ze jej wyjecie spowoduje, ze się jej pogorszy. Mnie się udało.
Trzeba wiec to robić bardzo ostrożnie, nie szarpiąc zbyt mocno za gniazdo złączy elektrycznych. Składanie w odwrotnej kolejności z tym ze jak tuz po wpięciu wtyczek a jeszcze przed umocowaniem uchwytu śrubami 1 2 i 3 nawaliłem na złącze i jego okolice dodatkowa porcje silikonu, tak aby woda spływająca po wiązce kabli nie miała szans dostać się do obudowy.
W przypadku małego zbiornika spryskiwaczy być może uda się to zrobić poprzez otworów zderzaku koło klaksonu. Ja to wszystko robiłem mając auto w górze, tzn. na prawdziwym podnośniku samochodowym ale myślę, ze mając taki zwykły i dobrze zabezpieczone auto to tez powinno się udać. Całość, łącznie z czekaniem na wyschniecie silikonu (1godz.) zajęło mi jakieś 4 godziny.


Widok ogolny po rozebraniu
Obrazek

Jak można być takim kompletnym idiotą i na pompe nalozyc oslone wytlumiajaca ze zwyklej gąbki i nie zabezpieczyc tego wszystkiego przed woda?!

Mokra gąbka
Obrazek

Korpus pompy ma obudowe aluminową i jak wiadomo aluminium również bardzo mocno koroduje (tyle ze nie na rdzawy kolor jak stal). Tak wiec po kazdej jezdzie w deszczu owa oslona nasiąka dokladnie wodą po czym trzyma ją w sobie i moczy obudowe pompy podejrzewam dlugie tygodnie. Efekt jest taki, ze u mnie sama tylko spodnia czesc obudowy pompy ma takie wzery, ze moglbym ja przebic bez wiekszego trudu srubokretem!

Wżer na spodzie
Obrazek

Ale to jeszcze nic, bo przeciez mniej wiecej w polowie wysokosci agregatu znajduje się ta elektronika. Mnie nie udalo się do niej dostac, pomimo odkrecenia tych czterech torxow15.

widok z lewej
Obrazek

widok z prawej
Obrazek

Mam jednak cicha nadzieje, ze nie dostala się tam jeszcze woda, choc kiedy wyjmowalem glowna wtyczke od zasilania to polecialo kilka kropel wody z tego konektorka wlasnie.

wtyczka z wodą
Obrazek

gniazdko z wodą
Obrazek

A teraz co zrobilem: silikonik w reke i zapćkałem cala pompe az do wysokosci lastikowego zbiornika. Szczególnie w miejscach gdzie były duze wzery i tam gdzie jest elektronika.

silikon
Obrazek

Utworzylem wiec cos w rodzaju membrany. Silikon nalozylem tez na tą feralną gąbkę od strony styku z obudową pompy. Troche się namordowalem ale mam nadzieje, ze choc troche przedluzylem zycie mojej pompy. Moje auto jest z 2000r.

Polecam wszystkim zrobic to u siebie, bo te pompy bardzo często się psuja. W razie czego sluze pomocą.

_________________
Fabia Elegance 75KM HTB


Ostatnio edytowano 17.05.2007, 23:21 przez koral, łącznie edytowano 2 razy



17.05.2007, 22:08
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL