Teraz jest 01.03.2021, 23:38



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] Instalacja Alarmu Samochodowego 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 24.11.2007, 16:52
Lokalizacja: Gdańsk
Posty: 291
Podziękował: 0
Pomógł: 36

Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Rok prod.: 2003
Województwo: pomorskie
Post [F1] Instalacja Alarmu Samochodowego
Przed przystąpieniem do pracy z instalacja elektryczna samochodu odłączyć akumulator!!!

Troszkę się namęczyłem ale warto było, podłączyłem alarm dokładnie tak jak chciałem bez oszczędności na częściach, oraz bez fuszerki przy montażu.
Podłączenie jest w miarę proste i każdy kto ma opanowane podstawy pracy ze śrubokrętem, lutownica, a do tego rozróżnia kolory, powinien sobie poradzić.
Przed właściwym podłączeniem musimy zrobić sobie dostęp do następujących rzeczy: główna jednostka sterująca (centralni ridici jednostce vozu), modul komfortu (centralni ridici jednostce komfortni elektriky J393), oraz w zależności od dodatkowych czujników (np. czujnik ruchu- miejsce na prowadzenie kabelków pod cala deska…).
U mnie musiałem zdjąć osłonę pod kiera, schowek pasażera, oraz część słupka na środku.
Dobrze by było w tym momencie zaplanować gdzie chcemy umieścić cala skrzyneczkę z alarmem, prawie wszystkie kabelki idą do centralnego kompa i w jego pobliżu jest najwygodniej.
Gdy już mamy upatrzone miejsce, to montujemy puszkę (pamiętajcie ze musi być głęboko schowana). Ja to zrobiłem na taśmie klejącej 2 stronnej oraz przymocowałem plastikowymi opaskami.
Teraz możemy spokojnie zacząć prowadzić przewody.
Zazwyczaj nasze samochody nie posiadają krańcówki w masce, więc wypada pociągnąć długi kabelek i zakończyć go w okolicach zamka. Jednocześnie można prowadzić drugi znacznie krótszy do syreny alarmowej. Niestety tutaj nic więcej nie napisze, gdyż to właśnie umieszczenie czujników i syreny powoduje ze nasz system alarmowy jest wyjątkowy i niepowtarzalny.
Dla mnie to była najcięższa robota, bo trzeba było się mocno napocić żeby do istniejącej wiązki dołożyć jeszcze dwa kabelki, teraz pewnie prowadziłbym je druga strona grodzi.
Teraz można przystąpić do podłączania reszty przewodów:

W centralnej jednostce mamy następujące podłączenia:

Kostka XS6-T16a czarna 16 pinowa:
- pin nr 14 przewód czarno-zielony : prawy kierunkowskaz
- pin nr 16 przewód czarno-biały : lewy kierunkowskaz
Trzeba pamiętać ze w alarmie musza być oddzielne obwody do kierunkowskazów, w przeciwnym wypadku przy skręcaniu będą mrugały wszystkie kierunki na raz. Mogą być dwa przekaźniki, lub jeden przekaźnik z dwoma obwodami, ostatecznie można wstawić diody na większy prąd 6-9A.

Kostka XS5-T6k czerwona 6 pinowa:
-pin nr 4 przewód brązowo-niebieski :krańcówka klapy bagażnika
Przewód należy przeciąć i wstawić diodę, (sposób podłączenia na rysunku)

Kostka XS4-T18a ponoć jest brązowa, wg mnie to kolor sr...wy, 18 pinowa:
- pin nr 3 czarno-zielony : krańcówka prawe tylnie drzwi (przeciąć+dioda, rys.)
- pin nr 4 fioletowo-bialy :krańcówka prawe przednie drzwi (przeciąć+dioda, rys.)
- pin nr 6 brazowo-fioletowy :krańcówka lewe przednie drzwi (przeciąć+dioda, rys.)
- pin nr 13 czarno-szary :krańcówka lewe tylnie drzwi (przeciąć+dioda, rys.)
- pin nr 14 czerwono-czarny (albo nr 12 czarny) +12V po przekręceniu stacyjki, pola nr 50 i 15


Teraz bierzemy na warsztat moduł komfortu:
T23a Duża 23 pinowa wtyczka,
Pin nr 6 przewód żółto-niebieski :zamykanie i otwieranie centralnego. Uwaga, to zamykanie jest na amen. Od środka nie można otworzyć samochodu!!!
Nasz alarm musi mieć dwa przewody, do jednego z nich, tzn. do otwierania, podłączamy opornik 180ohm i obydwa przewody łączymy z w/w przewodem.


No i na sam koniec pozostaje podłączyć zasilanie, główna listwa rozdzielcza +12V (na schemacie jest to pole A56) znajduje się nad centralnym kompem, jest to taka nieduża czarna puszka ustawiona w pionie z wychodzącymi grubymi czerwonymi przewodami. Tutaj wpinamy się z przewodem który należy zabezpieczyć bezpiecznikiem (10-15A). Podłączenie masy nie powinno sprawić żadnego kłopotu, bo tego jednego w samochodzie mamy pod dostatkiem. Możemy doczepić się do już istniejącego, możemy nawiercić dziurkę i tam podczepić nasza mase.

W celu jeszcze lepszego zabezpieczenia samochodu możemy wstawić odcięcie zapłonu, pompy paliwa, rozrusznika, itd…
Niestety to także każdy powinien mieć wg swoich upodobań, gdyż standard jest miernym rozwiązaniem. W kostce XS6 jest pin nr 13 odpowiedzialny za blokadę komputera, niestety nie wiem jaki podaje się sygnał żeby silnik milczał jak zaklęty.
Oczywiście warto też podczepić dodatkowe czujniki o których wczesniej wspomniałem, ultradzwiekowy, stluczeniowy, mikrofalowy, jednym slowem jest z czego wybierac...


Podstawy właściwego funkcjonowania alarmu:
Wszystkie połączenia powinny być lutowane, a później zaizolowane. Przewody prowadzimy wzdłuż istniejących wiazek, bez zbędnego luzu, pozniej doklejamy taśma izolacyjną (najlepiej materiałową).

Spis przydatnych rzeczy:
Kilogram diód, np. 1N4007, bezpiecznik wraz z oprawka do alarmu, opornik 180ohm, taśma izolacyjna PCV, taśma izolacyjna materiałowa, plastikowe zapinki, kilka metrów przewodu, cyna…i dużo narzędzi.

ufff, mam nadzieje ze niczego nie pominąłem i ze text jest zrozumialy. prosze o sugestie co ewentualnie nalezaloby zmienic.
Zmiany, poprawki w manualach

[ Dodano: 2008-05-04, 21:48 ]
ps. nasuwa sie jeszcze jedno pytanie, czemu do samochodu z CAN, nie zamontowalem takiego alarmu. Na poczatku mocno sie zastanawialem nad CAN`em, instalacja jest dziecinnie prosta bo prowadze znacznie mniej przewodow, ale z drugiej strony to wlasnie tak sie wlamuja do niektorych samochodow np. Renault.
Teraz jest to instalacja bardziej niezalezna i przy dobrym alarmie samochod jest IMHO lepiej chroniony, nie wplywajac negatywnie na elektronike samochodu...


edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne montaż alarmu


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Ostatnio edytowano 04.05.2008, 22:19 przez jaarek, łącznie edytowano 1 raz



04.05.2008, 21:42
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL