FABIACLUB.PL
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/

Skutki krótkich jazd samochodem
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=31&t=19175
Strona 1 z 1

Autor:  sebasuperb [ 14.10.2013, 22:20 ]
Tytuł:  Skutki krótkich jazd samochodem

Pokonywanie jednorazowo niewielkich, zaledwie parokilometrowych tras to ciężki sprawdzian dla samochodu. Jego właściciel może też to odczuć.

Przede wszystkim, jazda na zimnym silniku aż do momentu , gdy osiągnie on prawidłową temperaturę pracy okupiona jest zwiększonym zużyciem paliwa, a to kosztuje. Latem parokilometrowa trasa w zupełności wystarcza do nagrzania silnika, ale kiedy robi się coraz zimniej dystans po­trzebny do tego, żeby jednostka napędowa osiągnęła prawidło­wą temperaturę pracy wydłuża się. W skrajnym przypadku auto do celu jedzie cały czas z niedogrzanym silnikiem i pali jak smok.

Zwiększone zużycie paliwa na krótkich trasach może jeszcze generować dodatkowe koszty. Duża dawka paliwa, która trafia do silnika nie spala się całkowi­cie. Część niespalonego paliwa osiada na ściankach cylindrów i spływa po nich do skrzyni korbo­wej, gdzie miesza się z olejem. Rozcieńczany paliwem olejem traci swoje własności i trzeba go wymienić wcześniej niż wynika to z terminarza przeglądów okresowych.

Silnik to ciepłolubne urządzenie, oczywiście do określonej temperatury, któremu praca na zimno nie służy. Skutkiem niedogrzania motoru, o co wcale nie tak trudno na krótkiej trasie, zwłasz­cza w sezonie jesienno-zimowym, jest pogorszenie współpracy różnych jego elementów. Zmniej­sza się przez to trwałość całego silnika.

Jazda na krótkich odcinkach stwarza ryzyko niedoładowania akumulatora, zwłaszcza jeśli poru­szamy się z małą prędkością i z częstymi postojami ( np. z powodu sygnalizacji świetlnej, czy ulicznych korków) i oprócz włączonych obowiązkowych świateł korzystamy w tym czasie ciągle z innych odbiorników takich, jak wycieraczki, dmuchawa, ogrzewanie tylnej szyby, radio itp. W takich warunkach alternator może nie być w stanie wytworzyć wystarczającą ilość energii, żeby pokryć zapotrzebowanie na nią włączonych odbiorników. Chwilowy niedobór energii będzie wtedy czerpany z akumulatora, któremu przez to grozi niedostateczne doładowanie w trakcie jazdy. Jeśli taka sytuacja będzie się powtarzać, to po pewnym czasie ubytek energii w akumula­torze osiągnie poziom uniemożliwiający uruchomienie silnika. Taki akumulator trzeba będzie nała­dować.

Właściciele Diesli wyposażonych w filtr cząstek stałych muszą się liczyć z tym, że jazda na krót­kich odcinkach, zwłaszcza przy niskich temperaturach powietrza grozi zapchaniem filtru cząstka­mi sadzy, ponieważ nie zostanie osiągniętych w tych warunkach minimalna temperatura spalin, niezbędna do regeneracji filtru. Nagromadzenie zbyt dużych ilości sadzy w filtrze sygnalizowane jest prze lampkę kontrolną w zestawie wskaźników. W takiej sytuacji trzeba wykonać podróż re­generacyjną, czyli przejechać długi odcinek drogi z dość dużą prędkością albo odwiedzić stację obsługi.

motofakty.pl

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/