Dokumenty, które muszą być złożone w WK:
Pojazd zarejestrowany na terytorium UE i państwa należących do EFTA (Szwajcaria, Liechtenstein, Norwegia, Islandia) sprowadzony osobiście (bez pośrednictwa Polaka lub polskiego autokomisu):
1) dowód rejestracyjny zagraniczny - jeśli jest dwuczęściowy to część I i II, np. w Niemczech jest Fahrzeugschein stary i nowy. Jeśli masz nowy, na którym jest napisane "Teil I" to musisz mieć Fahrzeugbrief (formatu A4) oznaczony jako "Teil II"
2) tłumaczenie starego Fahrzeugschein albo, jeśli nowy to tłumaczenie Fahrzeugschein Teil I i Fahrzeugbrief Teil II przez tłumacza przysięgłego w Polsce,
3) badanie techniczne dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy,
4) umowa kupna-sprzedaży albo rachunek, jeśli jest w języku obcym to trzeba dołączyć tłumaczenie przez tłumacza przysięgłego w Polsce, jeśli jest dwujęzyczna (polsko-niemiecka) to tłumacz musi potwierdzić na umowie zgodność tłumaczenia, które jest na niej zawarte,
5) potwierdzenie zapłaty akcyzy z Urzędu Celnego - tylko, jeśli jest to samochód osobowy lub specjalny,
6) zaświadczenie z Urzędu Skarbowego VAT-25,
7) opłata 500zł na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (tytułem wpisany nr VIN auta)-czysty druk dostępny w WK - tylko, jeśli jest to samochód osobowy z ilością miejsc 9 lub mniej (wliczając w to kierowcę) albo samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3500kg i mniejszej.
8 ) opłata za rejestrację 245zł dla samochodu osobowego, ciężarowego, specjalnego i ciągnika samochodowego.
9) wypełniony wniosek.
Jeśli kupiliśmy pojazd sprowadzony, niezarejestrowany w Polsce od Polaka to należy mieć dodatkowo umowę zawartą pomiędzy nim a nami i zapłacić 2% od kwoty powyżej 1000zł w US.
Pojazd zarejestrowany na terytorium UE i państwa należących do EFTA (Szwajcaria, Liechtenstein, Norwegia, Islandia) sprowadzony przez polski autokomis, nie zarejestrowany w Polsce i sprzedany dalej:
1) dowód rejestracyjny zagraniczny - jeśli jest dwuczęściowy to część I i II, np. w Niemczech jest Fahrzeugschein stary i nowy. Jeśli masz nowy, na którym jest napisane "Teil I" to musisz mieć Fahrzeugbrief (formatu A4) oznaczony jako "Teil II"
2) tłumaczenie starego Fahrzeugschein albo, jeśli nowy to tłumaczenie Fahrzeugschein Teil I i Fahrzeugbrief Teil II przez tłumacza przysięgłego w Polsce,
3) badanie techniczne dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy
4) umowa kupna-sprzedaży albo rachunek, jeśli jest w języku obcym to trzeba dołączyć tłumaczenie przez tłumacza przysięgłego w Polsce, jeśli jest dwujęzyczna (polsko-niemiecka) to tłumacz musi potwierdzić na umowie zgodność tłumaczenia, które jest na niej zawarte – jeśli nie dostaniesz umowy to autokomis musi Ci dać:
- kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (EDG) lub, jeśli jest to spółka akcyjna albo jawna albo z o.o. to zamiast kserokopii zaświadczenia (EDG) musi dać kserokopię Krajowego Rejestru Sądowego (KRS)– w obydwu tych dokumentach musi być wpisane, że firma prowadzi sprzedaż hurtową lub detaliczną pojazdami samochodowymi – każda strona obydwu dokumentów musi być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez właściciela firmy („stwierdzam zgodność z oryginałem” data , podpis i pieczątka firmy),
5) faktura VAT,
6) potwierdzenie zapłaty akcyzy z Urzędu Celnego - tylko jeśli jest to samochód osobowy lub specjalny, - jeśli jest faktura VAT z wykazaną kwotą zapłaconej akcyzy to potwierdzenie nie jest potrzebne,
7) zaświadczenie z Urzędu Skarbowego VAT-25, - jeśli jest faktura VAT z wykazaną na niej kwotą VAT to VAT-25 nie jest potrzebny, ale musi być kserokopia zaświadczenia EDG lub KRS tak jak opisałem to w punkcie 4,
8 ) opłata 500zł na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (tytułem wpisany nr VIN auta) - czysty druk dostępny w WK - tylko jeśli jest to samochód osobowy z ilością miejsc 9 lub mniej (wliczając w to kierowcę) albo samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3500kg i mniejszej. – autokomis może dać oświadczenie wprowadzającego pojazd (jest kilka wzorów oświadczenia) oraz kserokopię zaświadczenia EDG lub KRS taj jak opisałem to w punkcie 4,
9) opłata za rejestrację 245zł dla samochodu osobowego, ciężarowego, specjalnego i ciągnika samochodowego.
10) wypełniony wniosek.
DODATKOWE UWAGI:
- na każdym dokumencie musi być wpisany nr VIN samochodu,
- jakikolwiek błąd w danych auta lub danych właścicieli może spowodować odmowę rejestracji przez WK, więc należy sprawdzać każdy dokument na miejscu po odebraniu,
- dla członków EFTA niektóre UC zamiast akcyzy dają odprawę celną,
- jeśli na fakturze, umowie, rachunku właścicielami są dwie lub więcej osób to wszystkie razem muszą iść do urzędu wraz z dowodami osobistymi zarejestrować auto. Istnieje możliwość nieobecności jednej lub więcej osób, ale wtedy każda nieobecna osoba musi napisać pełnomocnictwo i przekazać swój dowód osobisty osobie, która będzie rejestrować auto (jeśli są to małżonek, wstępni, zstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha to nie płaci się opłaty skarbowej za pełnomocnictwo - w przeciwnym wypadku opłata wynosi 17zł)
DODATKOWA INFORMACJA O DOWODZIE REJESTRACYJNYM
1) Dowód rejestracyjny jest niezbędny do rejestracji - jeśli masz tylko dowód wywozowy (w Niemczech różowy, w Holandii dwie kartki A4 z napisem RDW w nagłówku) albo tylko dowód międzynarodowy (w Niemczech zielona książeczka) albo tylko zaświadczenie o wymeldowaniu (w Niemczech Abmeldung - zielona lub biała kartka formatu A5) to nie zarejestrujesz samochodu w Polsce,
2) Włochy - tam nowy dowód rejestracyjny oznaczony jako część I nie posiada części II,
3) Holandia - jeśli nie masz części I i II dowodu rej. to musisz mieć część I i IA oraz część o nazwie "over..." (nie pamiętam całej nazwy),
Jeśli są jakieś pytania bądź niejasności w sprawach związanych z rejestracją pojazdów chętnie służę pomocą