FABIACLUB.PL
https://www.fabiaclub.pl/forum-pl/

[F1-F4] Owijanie kolektora wydechowego
https://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=3&t=21048
Strona 1 z 1

Autor:  zecke [ 10.09.2014, 16:21 ]
Tytuł:  Owijanie kolektora wydechowego

Od pewnego czasu zastanawiam się jakie są plusy i minusy takiego obwinięcia kolektora w seryjnym aucie ??? Bo taśma nie jest w sumie taka droga i może warto by zainwestować w tego typu zabieg ??? Szukałem troche w necie na ten temat ale dużo wpisów jest odnośnie aut zmodyfikowanych już i mało co pisze o seryjnych. Więc jak drodzy klubowicze radzicie temat warty świeczki ??

Autor:  Mat [ 10.09.2014, 17:53 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

Mnie to sie wydaje, ze robi sie to z grubsza po to, zeby obniżyć temperaturę w komorze, a to z kolei po to, aby powietrze zasysane (wyjsciowo jak najmniej nagrzane) było efektywniej chlodzone przez intercooler. W seryjnym aucie, z seryjna mocą, na seryjnym programie raczej nic to nie da. :)

Autor:  zecke [ 10.09.2014, 18:22 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

Taką wypowiedź znalazłem, i też są zalety odnośnie seryjnego silnika ale czy opłaca sie ???

"Izolacyjne właściwości sprawiają że ciepło zatrzymywane jest wewnątrz kolektora, temperatura spalin spada wolniej co w mniejszym stopniu spowalnia prędkość ich przepływu. Utrzymanie większej prędkości przepływu spalin poprawia opróżnienie cylindra i obniża temperaturę głowicy, pośrednio więc obniża się temperatura pracy silnika.
"Uwięzienie" ciepła wewnątrz kolektora i obniżenie temperatury pracy silnika powoduje spadek temperatury w komorze silnika co zdecydowanie poprawia sprawność napełnienia cylindrów świeżym ładunkiem. Jak wiadomo podgrzanie ładunku podobnie jak dławienie jego przepływu zmniejsza gęstość zasysanego czynnika. Dodatkowo na pogorszenie napełnienia oddziałuje, spowodowane podgrzaniem, odparowanie większej części ciekłego paliwa, przemieszczającego się wraz z powietrzem. Para zajmuje wielokrotnie większą objętość niż paliwo ciekłe i tym samym zmniejsza ilość doprowadzonego powietrza. Obniżenie temperatury w komorze silnika ogranicza szkodliwy wpływ powyższych zjawisk na osiągi silnika i przyspiesza jego stygnięcie co umożliwia szybsze przystąpienie do naprawy lub czynności obsługowych (istotne np. gdy pojazd uczestniczy w zawodach sportowych) Znacznie obniża się też temperatura innych elementów znajdujących się w pobliżu układu wydechowego takich jak alternator lub rozrusznik.
Montaż taśmy zapobiega obniżaniu temperatury gazów wydechowych, przez co podnosi ich ciśnienie i prędkość, dzięki czemu ogranicza spadek mocy poprzez naturalne oziębienie gazów wydechowych."

"Najważniejszą zaletą jest obniżenie temperatury w komorze silnika aż do 70%, co bezpośrednio korzystnie wpływa na kulturę pracy silnika i jego osiągi."

Autor:  psychorap [ 10.09.2014, 23:25 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

MatCar17 napisał(a):
Mnie to sie wydaje, ze robi sie to z grubsza po to, zeby obniżyć temperaturę w komorze

prawda.

MatCar17 napisał(a):
W seryjnym aucie, z seryjna mocą, na seryjnym programie raczej nic to nie da.

tu się mylisz. pomijam już wywód który wkleil zecke. zauważcie ze w fabrycznych autach nie ma tasmy ale sa oslony i nie tylko po to aby się nie oparzyć ;)

racja oczywiście ze to się glownie stosuje gdy bawimy się w tuning ale taki pas naprawdę obniza temperaturę w komorze i to znacząco.
dobrze owinięty kolektor można dotknąć cala reka. sa tez minusy takiego owiniętego kolektora (początkowo), jak się "wypala".
u mnie po owinięciu. po pierwszych kilometrach normalnie się dymilo. filtr powietrza do smieci od razu...
ja owijałem dwa razy bo za pierwszym razem owinalem "za rzadko" i się w jednym miejscu przepalil na wylot. za drugim razem było już dobrze.

EDIT.
przypomniało mi się jeszcze co człowieki robia żeby obnizyc temperaturę silnika zaraz po owijaniu kolektora.
wycinają w obudowie rozrządu otwory w miejscu gdzie sa kolka rozrządu lub częściowo ja od góry zdejmują bo wlasnie tam najbardziej nagrzewa się motorownia.
niektórzy robia to tez dla szpanerskiego wyglądu ;)

zdjecia przykładowe, wygooglowane.
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Autor:  psychorap [ 21.09.2014, 07:42 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

wracając do tematu. kupiłem sobie taśmę bazaltową i nowa uszczelke miedzy glowice, a kolektor w ASO.
owinę sobie kolektor przed montazem, a potem jak już będzie wyspawany wydech to od kolektora az pod slinik.
15m to przeginka ale ja potrafie czasem cos spieprzyć wiec wolalem się nie szczypać :lol: zakladke zrobie na 50% wiec powinno być ok.

http://allegro.pl/bazaltowy-bandaz-term ... 74732.html

ps. oslone rozrządu tez będę ciachał :P

Autor:  Daniel [ 05.10.2014, 22:28 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

Przecież na wszystkich zdjęciach wygoglowanych przez RadekLwo i wklejonych w temacie ewidentnie widać, że mamy styczność z regulowanymi kółkami od rozrządu. W takim wypadku wycięcie otworów ma sens, wręcz jest wskazane. Jaki ma być sens według Ciebie zecke takiej modyfikacji (tak patrzyłem na atę Twojego postu), co chciałbyś uzyskać lub jaki cel ??

Autor:  zecke [ 05.10.2014, 22:33 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

Daniel napisał(a):
Przecież na wszystkich zdjęciach wygoglowanych przez RadekLwo i wklejonych w temacie ewidentnie widać, że mamy styczność z regulowanymi kółkami od rozrządu. W takim wypadku wycięcie otworów ma sens, wręcz jest wskazane. Jaki ma być sens według Ciebie zecke takiej modyfikacji (tak patrzyłem na atę Twojego postu), co chciałbyś uzyskać lub jaki cel


Ja sie pytałem o obwinięcie kolektora, a nie wycinanie otworów itd.

Autor:  Daniel [ 06.10.2014, 05:28 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

zecke przy wolno ssącym silniku nie wiele zyskasz, zwłaszcza przy tak małej pojemności jaką obecnie dysponujesz. W zamyślę pytanie dot. owinięcia a nie otworów, jednak mój post a raczej pytanie skierowane do Ciebie mogło brzmieć ciut niezrozumiale. Nie wiem również jak u Ciebie pod maską jest, czy katalizator masz zaraz za kolektorem czy gdzieś dalej pod autem (za silnikiem) ? Bo weź poprawkę, że katalizator pracuje w pewnych warunkach nazwijmy je optymalnych lub właściwych, jak Ty owiniesz kolektor a zaraz masz katalizator to czy nie obniżasz zbytnio temp. oczyszczania spalin. Zacytuję
zecke napisał(a):
Montaż taśmy zapobiega obniżaniu temperatury gazów wydechowych, przez co podnosi ich ciśnienie i prędkość, dzięki czemu ogranicza spadek mocy poprzez naturalne oziębienie gazów wydechowych
a jeśli katalizator seryjny jest projektowany pod konkretny przepływ a Ty wymuszasz zwiększenie prędkości czy nie działa to gorzej niż fabrycznie. Biorąc jako dodatkowy czynnik, że za katalizatorem masz wąską serię ? Ci co mają "bandaż" to albo nie mają czegoś takiego jak fabryczny katalizator albo mają sportowy katalizator plus cały wydech. Nie musisz szukać daleko popatrz jak miał swego czasu serfer zrobione u siebie.

Autor:  mss [ 30.10.2014, 22:12 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

Odpusc, szkoda czasu i pieniedzy :)

Autor:  zecke [ 31.10.2014, 10:48 ]
Tytuł:  Re: Owijanie kolektora wydechowego

mss napisał(a):
Odpusc, szkoda czasu i pieniedzy


Tak właśnie zrobiłem ;)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/