Teraz jest 02.05.2024, 10:19



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
[F1] ET 
Autor Wiadomość

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post [F1] ET
Wpisałem w szukajce hasło ET bez skutku, więc zadam pytanie:

Jaki jest dopuszczalny zakres parametru ET dla felgi aluminiowej do Fabki Combi (F1)?


01.01.2008, 22:28
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
W tym poście jest tabela z przewidzianymi do fabii rozmiarami kół. Ostatnia kolumna to ET


01.01.2008, 22:38
Zobacz profil

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
kros napisał(a):
W tym poście jest tabela z przewidzianymi do fabii rozmiarami kół. Ostatnia kolumna to ET


Dzięki :mrgreen:


03.01.2008, 14:24
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
Pewnie tak, ale jakoś nikt kto wie jak daleko można sie posunąć, się nie odezwał...


04.01.2008, 19:16
Zobacz profil
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
No dobra, ale o wymiarach czyli średnicy i szerokości i profilu to my już mamy ze sto tematów ;-)

A jak z tym ET o które kolega pyta. To co daje fabryka to wiemy z tabelki, a co z innymi głębokościami w standardowych rozmiarach i co z głębokościami w niestandardowych rozmiarach.

Jeśli wiesz/wiecie to prosłbym po podawanie tego parametru.


04.01.2008, 20:07
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.03.2005, 22:03
Lokalizacja: BYTOM
Posty: 376
Podziękował: 2
Pomógł: 3

Województwo: śląskie
Post 
własnie panowie jak to jest ?
ja mam zamiar wrzucić 16" fele z RS org a tam jest 6,5Jx16 ET37
a w karcie homologacji która dostałem do mojej popierwówki jest napisane :
205/45 R16 83V - 6,5Jx16 H2 ET43

[ Dodano: 2008-01-05, 10:36 ]
jak ze jestem bardzo ... znalazłem coś takiego :

1) Szerokość felgi (wyrażona w calach). Jest to wymiar wewnętrzny między dwoma krawędziami felgi
2) Wielkość felgi (wyrażona w calach). Jest to wymiar strefy spojenia opony. Najprościej mówiąc jest to wysokość felgi
3) Ilość śrub mocujących
4) PCD = Rozstaw śrub/otworów mocujących (wyrażony w milimetrach). Jest to średnica okręgu przebiegającego przez osie otworów mocujących
5) ET = OFFSET = odsadzenie koła (wyrażone w milimetrach). Jest to odległość między osią felgi, a płaszczyzną mocowania

Ponieważ najlepiej zawsze zrozumieć nowy temat bezpośrednio na przykładzie, poniżej przedstawiamy jak należy rozszyfrować skrót opisujący felgę o parametrach „6x14 4x100 ET35”

Jest to felga o szerokości 6 cali, wielkości 14 cali, przeznaczona do samochodu gdzie montaż felgi opiera się na 4 śrubach o rozstawie 100 milimetrów. Idealna odległość między osią felgi a płaszczyzną montowania powinna wynosić 35 milimetrów. Starajmy się zawsze znaleźć felgę jak najbardziej zbliżoną do naszych wymagań. Jeśli nie jest to możliwe, należy wykonać pewne czynności które pomogą w dopasowaniu wymaganej felgi. Zabiegi takie opisano w dalszej części artykułu.

Jest jeszcze jeden bardzo ważny parametr felgi na który sprzedawcy i kupujący mało zwracają uwagę. Jest to nośność (wytrzymałość) felgi. Każdy z producentów określa z jaką siłą można obciążyć felgę. Większość felg na Europejskim rynku ma wytrzymałość w granicach 400-450kg. Oznacza to że samochód wraz z obciążeniem nie może przekraczać wagi 1600-1800kg ( wytrzymałość felgi x 4 koła). Parametr ten jest wynikiem technologii wg której jest produkowana felga. Bardzo często się zdarza że felga przeznaczona do samochodu osobowego, jest montowana do samochodu typu SUV lub dostawczego, gdyż wszystkie parametry techniczne są takie same, ale kupujący nie bierze pod uwagę wytrzymałości felgi. Dlatego przed zakupem należy się upewnić jakie jest przeznaczenie felgi. Producenci z reguły określają które modele przeznaczone są do samochodów typu SUV i dostawczych. Takie felgi powinny mieć wytrzymałość powyżej 600kg.

W momencie gdy będziemy posiadać dane techniczne interesującej nas felgi możemy przystąpić do wyszukania produktu która będzie spełniać nasze oczekiwania od strony wizualnej. W tym celu można skorzystać z wyszukiwarki umieszczonej w naszym portalu.

II.CIEKAWOSTKI I INFORMACJE DODATKOWE


Ważna rzeczą przy zakupie felg jest to, czy kupowane felgi będą w tym samym rozmiarze co oryginalnie montowane w naszym samochodzie. Jeżeli zmienia się wielkość felgi, trzeba wziąć pod uwagę zmieniającą się szerokość felgi i opony, co często powoduje zmianę ET. Przykładowo, jeśli oryginalnie do samochodu montowane są felgi w rozmiarze 5,5x14 ET 50, a my dla lepszej prezentacji i lepszej przyczepności chcemy założyć felgi w rozmiarze 7x15, należy uwzględnić następujące zmiany. Powstała różnica szerokości felgi o 1,5 cala (około 38 mm), powoduje zbliżenie się felgi do elementów zawieszenia o 19 mm (38 mm dzielone przez 2, gdyż zbliżenie jest zarówno od strony wewnętrznej jak i zewnętrznej felgi ). Spowodować to może, iż felga „zahaczy” o zawieszenie !!!. Aby uniknąć tego kłopotu należy tak dobrać parametr ET, aby felga „minęła” wszystkie elementy zawieszenia i układu hamulcowego. Należy poszukać więc felgi o rozmiarze ET 31 (dotychczasowe ET 50 pomniejszone o powstałą różnicę 19mm). Ogólnie można przyjąć, iż ET może odbiegać od ideału o +/- 3mm. Odstępstwo takie nie powinno powodować dyskomfortu jazdy.

Często na zimę zakłada się felgi mniejsze i węższe. Chodzi tutaj o zwiększenia nacisku jednostkowego na podłoże, z jednoczesnym zwiększeniem komfortu i ograniczeniem kosztów, gdyż mniejsza felga i mniejsza opona to zazwyczaj niższe koszty. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Przy zmniejszaniu felgi należy sprawdzić czy samochód „przyjmie” mniejszą felgę. Bardzo często zdarza się, że ze względu na wielkość układu hamulcowego nie da się założyć mniejszej felgi.

Założenie do samochodu felg aluminiowych, wiąże się przy zmianie średnicy felgi ze zmianą opon. Zwiększając średnicę felgi trzeba zmniejszyć profil opony, aby zachować gabaryty średnicowe koła. Nie zachowanie tych gabarytów może spowodować, iż koło nie zmieści się w samochodzie. Będzie się to też wiązało z sytuacją gdzie nastąpi „oszukiwanie” licznika kilometrów spowodowane zafałszowaniem wskazań. Należy pamiętać, że radykalne zwiększenie średnicy felgi, powoduje znaczne zmniejszenie profilu (wysokości) opony co skutkuje tym, że samochód dobrze trzyma się drogi, ale jest bardzo „twardy”. Poduszka powietrzna w oponie jest mała i nie może w wystarczający sposób przejmować przeciążeń spowodowanych nierównościami na drodze. Te przeciążenia przejmuje felga, zawieszenie i ostatecznie kręgosłup kierowcy.

i jeszcze cos takiego :

Zanim kupimy
Nim dokonamy wyboru, powinniśmy poznać kilka parametrów, które charakteryzują każdą felgę. Ułatwi nam to nie tylko zakup, ale także poszukiwania, eliminując te modele, których nie będziemy mogli zastosować. I tu pojawia się bardzo ważna uwaga: starajmy się nabywać felgi aluminiowe w specjalistycznym punkcie sprzedaży, dysponującym odpowiednimi katalogami oraz przeszkolonymi fachowcami. Zakupy na giełdach samochodowych (szczególnie te bardzo atrakcyjne cenowo)
należy odradzić z kilku powodów, z których najważniejsze to:
3 nigdy nie wiemy, jaką historię mają felgi, które chcemy kupić (czy auto uczestniczyło w wypadku, były prostowane etc.);
3 zazwyczaj nie otrzymujemy żadnej gwarancji i w razie późniejszych kłopotów nie mamy do kogo się zwrócić;
3 rzadko kiedy mamy możliwość sprawdzenia, czy alufelgi będą pasowały wymiarami do posiadanych przez nas opon lub (co ważniejsze) do naszego samochodu. Wiara na słowo może być bardzo kosztowna i niebezpieczna.
W poszukiwaniach istotne są dla nas cztery parametry: wymiar felgi, rozstaw otworów mocujących, odsadzenie oraz otwór środkowy. W skrócie można to zapisać na przykład tak: 6,50x15/4x98/38/58. Są to akurat parametry felgi pasującej do opon o rozmiarze 185/65 R 15 Fiata Multipli. Felga aluminiowa pasująca do tego pojazdu ma 4 otwory opisane na okręgu o średnicy 98 mm. Odsadzenie, czyli offset zwany też ET, wynosi dla tej felgi 38 mm, podczas gdy otwór środkowy 58 mm.
Wbrew pozorom wszystko jest ważne: i rozmiar, bo inaczej nie zamontujemy opony na felgę, i rozstaw otworów mocujących, bo w ogóle nie założymy felgi na tarczę montażową, i odsadzenie, bo może się okazać, iż felga obciera bądź o nadkole (przy za małym ET), bądź o zaciski hamulcowe (przy za dużym ET), i w końcu otwór środkowy. Dobrze dopasowana felga powinna opierać się o główkę piasty, gdyż w innym razie nastąpi zerwanie "szpilek". Żeby wyeliminować luz pomiędzy otworem środkowym felgi oraz piastą, stosuje się odpowiednie pierścienie montażowe wykonane z tworzywa sztucznego lub aluminium. W pewnych wybranych przypadkach felga montowana jest na wcisk. Stosowanie pierścieni montażowych zdecydowanie ułatwia awaryjny demontaż kół z pojazdu. Zapobiegają one bowiem spiekaniu się materiału, z którego wykonane są felgi oraz piasta pojazdu.


05.01.2008, 10:20
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 19.10.2005, 22:55
Lokalizacja: Rybnik , Gliwice
Posty: 1042
Podziękował: 0
Pomógł: 5

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: VW Touran
Rok prod.: 2006
Województwo: śląskie
Post 
Adaś napisał(a):
17 cali to max


no jeszcze zalezy jeszcze zalezy jakie ET tam mamy

_________________
touran Obrazek


07.01.2008, 15:39
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 06.11.2007, 17:44
Lokalizacja: Legionowo
Posty: 41
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Samochód: Fabia RS
Rok prod.: 2006
Województwo: mazowieckie
Post 
17 cali to nie jest max. Chyba że koledze chodzi o polskie drogi to faktycznie nawet 17 może być dużo za duża :) Chodziłem po wielu zagranicznych stronach i tam na lekko zakładali do fabii 18 cali. Tylko że wtedy oponka to 215/35 bądź jak zauważyłem w jednej pomarańczowej fabii 205/35 R18 ale to chyba oponka jakaś na zamówienie bo ciężko taką dostać.

[ Dodano: 2008-01-08, 13:01 ]
Chociaż sam do siebie na lato kupiłem 17" bo na większej feldze to chyba bym sobie tylko po podwórku mógł pojeździć. Może kiedyś się doczekamy dobrych dróg...


08.01.2008, 12:58
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
kros napisał(a):
W tym poście jest tabela z przewidzianymi do fabii rozmiarami kół. Ostatnia kolumna to ET


Coś nie trybi ten odnośnik, po kliknięciu dostaję komunikat: "Taki post lub temat nie istnieje, być może został przed chwilą usunięty, wróć i spróbuj ponownie".
Chciałem sprawdzić czy można założyć felgi o ET 40 i nie mogę. :sad:


24.06.2008, 07:21
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
yacoob napisał(a):
Coś nie trybi ten odnośnik, po kliknięciu dostaję komunikat: "Taki post lub temat nie istnieje, być może został przed chwilą usunięty, wróć i spróbuj ponownie".

kurcze, faktycznie zniknął :-(

Obrazek
*) nie wolno zakładać łańcuchów.


26.06.2008, 19:43
Zobacz profil

Dołączył(a): 20.06.2007, 15:00
Lokalizacja: B-stok
Posty: 14
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Samochód: fabia + corsa D
Województwo: podlaskie
Post 
Adaś napisał(a):
17 cali to max ;)
przy oponie 215/40 i szerokości felgi 8 cali minimalnie przycierają się tylne opony (chyba, że nie ma z tyłu pasażerów to ok).
Coś więcej to już poważne blacharskie przeróbki :)
Wyższy profil przy tej szerokości też nie bardzo wchodzi w grę bo wtedy na pewno by mocno obcierały.
A czy ktoś coś więcej? nie słyszałem :(


ja zakładałem do siebie 18 ale wystarczyło ze na sam przód i już się jeździć nie dało , przy profilu 40 praktycznie na prostych kołach dotykała opona nadkola, skręcać się nie dało , może jakby profil był 35 , no ale i tak auto jeszcze bardziej się podniosło i wyglądało to niezbyt dobrze , dlatego zostałem przy 17et 35 szerokich na 8 cali z oponami 215/40 , czyli takich jak twoje ;] z glebą -30 nic mi nie obciera , nawet w sumie jak jechały 2 osoby z tyłu :browar: :good:

_________________
LPG ;p


29.06.2008, 23:46
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 09.12.2006, 21:37
Lokalizacja: Łódź
Posty: 138
Podziękował: 0
Pomógł: 5

Województwo: łódzkie
Post 
A ja zmieniam w RSce z 16 na 15 bo sie jezdzic nie da. Znudzilo mi sie ciagle kupowanie nowej opony po 500zl srednio co rok. Ostatnio rozwalilo mi jedna na przejezdzie tramwajowym przy predkosci okolo 30 km/h.


03.08.2008, 21:51
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.04.2008, 22:12
Posty: 2170
Podziękował: 14
Pomógł: 112

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 159
Rok prod.: 2009
Województwo: pomorskie
Post 
PTK napisał(a):
A ja zmieniam w RSce z 16 na 15 bo sie jezdzic nie da. Znudzilo mi sie ciagle kupowanie nowej opony po 500zl srednio co rok. Ostatnio rozwalilo mi jedna na przejezdzie tramwajowym przy predkosci okolo 30 km/h.


To nie złe macie drogi w tej Łodzi :sciana: Ale moim zdaniem nawet zmiana na 15 niczym nie pomoże zbytnio jak ma przebić to i tak się przbije.

_________________
Vintage Audio Lover
Citroen C4 II Selection - 1.6 VTI


04.08.2008, 06:46
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 09.12.2006, 21:37
Lokalizacja: Łódź
Posty: 138
Podziękował: 0
Pomógł: 5

Województwo: łódzkie
Post 
Drogi w samej Łodzi nie są takie złe ale do wszystkich miejscowości pod Łodzią w promieniu 100km są fatalne. Ostatnio robie po takich drogach prawie 1000km w tygodniu.
Na zimowkach mam 185/55 R15 i jest znacznie lepiej. Jazda na 205/45 R16 w Fabii to jak w Golfie na 18 - paranoja.
Zakładam 195/55 R15 opona nie kosztuje 500zl na zamowienie tylko na miejscu mam w Łodzi Toyo T1R po 250zł więc jak sie rozwali raz na dwa lata to i tak jestem do przodu.


04.08.2008, 11:25
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 05.08.2008, 14:11
Lokalizacja: Rzeszów [RZ]
Posty: 74
Zdjęcia: 1
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Samochód: Fabia Combi Comfort+
Rok prod.: 2003
Województwo: podkarpackie
Post 
ja jezdzilem na 14 calowych alusach z ET 37, ale w trakcie wymiany klockow hamulcowych i tarcz mechanik powiedzial mi, ze nie da sie zalozyc nowych klockow o grubosci 19mm kazdy i kola, bo nie pozwoli na to zacisk FS III. problem lezy w tym, ze do 2006 roku wiekszosc klockow do F1 i do zaciskow FSIII miala grubosc 17mm a nie 19. sprawa zakonczyla sie tym, ze musialem zostac przy juz nieco zuzytych klockach lub wymienic alusy, co i tak mialem w planach... obecne to TOORA T570 z ET 42


05.08.2008, 15:36
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL