Teraz jest 01.05.2024, 14:05



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Serwis samochodu po zimie 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Serwis samochodu po zimie
Zima to trudny okres, po którym wszyscy musimy się zregenerować i przygotować do wiosny. Nie możemy również zapomnieć o naszych samochodach, którym śnieg, mróz, sól i błoto mocno dały się we znaki. Jak zatem dopieścić auto, aby bezawaryjnie dowio­zło nas na majówkę – radzi ekspert.
Okres zimowy negatywnie wpływa na poszczególne podzespoły i elementy samochodów. Dlate­go bardzo istotne jest, aby z chwilą nadejścia wyższych wiosennych temperatur skrupulatnie skontrolować stan techniczny pojazdu i wyeliminować usterki, które mogą na dobre unieruchomić pojazd. Jednym z bardziej czułych na zmiany sezonu systemów pojazdu jest układ chłodzenia.

Układ chłodzenia
„O ile w okresie zimowym układ chłodzenia „odpoczywał”, to w okresie wiosenno letnim będzie narażony na duże ob­ciążenie związane z wysokimi temperaturami oraz pracą przy wyższym ciśnieniu. Jego przegląd powinien zawierać kontrolę poziomu płynu chłodzącego i szczelność na połą­czeniach gumowo – metalowych” – mówi Adam Klimek z Motoricus.​com. „Powinna być również przeprowadzona kontrola temperatury otwarcia termostatu oraz prawidłowej pracy wentylatora/wentylatorów obniżającego temperaturę płynu w chłodnicy” – dodaje Klimek.
Kolejnym istotnym zabiegiem będzie zewnętrzne oczyszczenie z soli i piasku chłodnicy, które wy­konuje się strumieniem wody o niewielkim ciśnieniu. Zabieg ten zwiększy efektywność schładza­nia. Koszt kontroli układu nie przekracza 50 zł.

Płyny ustrojowe
Wszelkie płyny pracujące w samochodach w naturalny sposób zużywają się tracąc swoje właści­wości. Często ich jakość ma znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo i dlatego skontrolujmy ich stan przed nowym sezonem. Letni płyn do spryskiwaczy oprócz różnic wynikających z tem­peratury zamarzania w stosunku do zimowego ma lepsze własności myjące. Pozbawiony jest al­koholu, który w wyższych temperaturach szybko odparowuje z szyby, co zmniejsza jego efek­tywność.

Płyn hamulcowy musi być skontrolowany na zawartość wody oraz temperaturę wrzenia. Jeśli okaże się, że wody jest powyżej 3% w stosunku do objętości, płyn koniecznie musi być wymie­niony. Jej zawartość w płynie hamulcowych znacznie obniża temperaturę jego wrzenia, co w efekcie prowadzi do obniżenia skuteczności całego układu hamulcowego. Serwisowy koszt takie­go przeglądu wynosi ok. 30 zł.

Układ wydechowy
Kontrola układu wydechowego polega głównie na sprawdze­niu jego szczelności. W przypadku problemów z równą pracą silnika oraz spadkiem jego mocy, najczęściej odpo­wiedzialny za to jest katalizator. Dzieje się tak ponieważ w okresie wiosenno - letnim pracuje on w skrajnie wysokich temperaturach i w przypadku jego częściowego zatkania następuje wzrost temperatury silnika. Weryfikację jakości pracy katalizatora najlepiej jest przeprowadzić w stacji wy­posażonej w profesjonalny analizator spalin.

Czystość ma znaczenie
Czysty samochód nie jest wyłącznie kwestia estetyki. Nie wystarczy umyć karoserię w automatycznej myjni i odku­rzyć wnętrze. Bardzo istotne jest kompleksowe mycie pod­wozia i nadwozia. Szczegółowe mycie oraz obfite spłukanie miejsc trudnodostępnych, pozwoli usunąć pozostałości zi­mowych posypek używanych na drogach. Po umyciu nad­wozia powinno się je odtłuścić i osuszyć. To dobry moment na ocenę ewentualnych uszkodzeń powłoki lakierniczej. Każdy ubytek powinien zostać zabezpieczony.

„Nie ma konieczności biec od razu z tym do lakiernika! Na rynku oferowane są lakiery do tzw. zaprawek, których koszt nie przekracza 30 zł. za pojemnik wraz z pędzelkiem” - mówi Adam Klimek z Motoricus.​com. W przypadku uszkodzenia warstwy podkładu zaprawienie tylko lakierem jednak nie wystar­czy. Dostępne są zestawy, które zawierają papier ścierny lub mini szczotkę drucianą do usunię­cia powierzchniowej rdzy. Następnie nanosimy preparat odtłuszczający i zaraz po nim lakier pod­kładowy i dopiero po wyschnięciu lakier „zaprawowy”. Koszt takiego zestawu waha się pomię­dzy 45 a 90 zł. Prosta czynność polegająca na zabezpieczeniu drobnych ubytków uchroni nas przed poważnymi i kosztownym naprawami. Finalnie konserwacja nadwozia powinna zostać za­kończona nałożeniem tzw. wosku twardego, po którym będzie bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz destrukcyjny wpływ promieniowania UV.

Układ wentylacji oraz klimatyzacji
Dobrze działający układ wentylacji i chłodzenia to zapewnienie komfortu podróży w nadchodzą­ce ciepłe dni. Trzeba jednocześnie pamiętać, że zaniedbana klimatyzacja może również bardzo szkodzić zdrowiu, dlatego jej wiosenny przegląd wydaje się konieczny. Raz do roku należy wy­mienić filtr kabiny odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń stałych. Dodatko­wo filtry aktywne, tzw. węglowe, odpowiadają za eliminację różnych zapachów z zewnątrz.

Nowością na rynku jest usługa ozonowania wnętrza pojazdu. Taki zabieg, kosztujący ok. 70 zł dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzy­by, roztocza, bakterie i wirusy. Podczas przeglądu po zimie zwróćmy uwagę, aby rzetelnie zostały sprawdzone drożno­ści kanału odprowadzającego skropliny oraz wlotów powie­trza, bowiem od tego zależy poprawne działanie układu wentylacji oraz klimatyzacji. Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. duża aglomeracja miejska, bezdroża czy parkowanie w oto­czeniu drzew, wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów po­winno być wykonane dwa razy w roku; najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Pamiętajmy także, że nie rzadziej niż co dwa lata powinniśmy oczyścić układ z wilgoci i uzupełnić czynnik chłodzący do wymaganego poziomu.

Wymieniamy opony na letnie
Wyznacznikiem terminu wymiany opon na letnie jest średnia dobowa temperatura oscylująca w okolicy 7 stopni Celsjusza. Warto jednak zaznaczyć, ze wielu kierowców rejestruje temperatu­rę w południe w słońcu nie biorąc pod uwagę faktu, że rano w marcu czy kwietniu może być nawet ujemna. Dlatego bardzo złą i niebezpieczną praktyką jest montowanie letniego ogumienia, gdy tylko znika śnieg i pojawiają się pierwsze cieplejsze dni. Koszt zmiany opon w zależności od średnicy oraz typu koła mieści się w przedziale 80 - 200 zł.

motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


02.04.2012, 21:56
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL