FABIACLUB.PL
https://www.fabiaclub.pl/forum-pl/

Czy już zmieniliście opony na zimowe?
https://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=9&t=2751
Strona 37 z 38

Autor:  weuek [ 04.11.2016, 21:27 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

A pompują już zimowym powietrzem czy jeszcze jesiennym? ???

Autor:  bonifacy [ 04.11.2016, 21:52 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

weuek napisał(a):
A pompują już zimowym powietrzem czy jeszcze jesiennym? ???

Najnowsza oferta to import ciepłego powietrza z Afryki . Zimowe czy jesienne powietrze to już nie na topie. Jesteś trochę do tyłu z nowościami :D

Autor:  Daniel [ 04.11.2016, 22:53 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

bonifacy powinieneś wiedzieć, że kolega weuek jest na bakier z nowościami, także lepiej nie wprowadzać go w stan euforii bo go to ziębi :D

Autor:  Ciacho123 [ 05.11.2016, 11:12 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

Jednak dzisiaj zmieniłem już te opony, bo wolna sobota... Pierwsze wrażenie na Nokian WR D4 - mega cisza podczas jazdy, nie spodziewałem się tego. Chyba że moje uszy oszukują, bo są jakby przytkane przez przeziębienie :D nie no, poważnie jest mega cisza najlepiej przy 80-100km/h - jakby kompletnie opon nie słychać. Pierwszy raz czegoś takiego doświadczam.

Autor:  weuek [ 16.11.2016, 20:04 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

Nokian po przebiegu 5 000 km, w tym jakieś 1 500 w temperaturze ~30*C (galaxy mk3):

Obrazek

Właścicielowi zapomniało się wymienić na letnie.

Autor:  xtremesystems [ 16.11.2016, 20:10 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

z za niskim cisnieniem

Autor:  weuek [ 16.11.2016, 21:23 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

weuek napisał(a):
Marcin L., a czy ciśnienie w tych oponach było prawidłowe?


Marcin L. napisał(a):
Było 2,2 albo 2,3, nie pamiętam teraz (zmierzone w zakładzie tuż przed zmianą opon, bo mechanik też podejrzewał ciśnienie).
Trochę za mało, ale chyba nie tyle by narobić takich szkód?

Autor:  przemobiker [ 16.11.2016, 21:27 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

a skąd pewność że nie jeździl na flaku 2 tygodnie, a jak sie zreflektował że jest 30 stopni a na kolach zimowe, dobil moze cisnienie i dzien pozniej przyjechal zmienic, ale bylo juz za pozno. Uszkodzenie ewidentne

Autor:  weuek [ 16.11.2016, 21:33 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

Zgoła znikąd.

Autor:  Ciacho123 [ 16.11.2016, 22:13 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

O matko, mój bieżnik, aż mnie ciarki przeszły :lol:

Autor:  xtremesystems [ 17.11.2016, 06:49 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

zerknąłem raz jeszcze na ta opone. ona nie jest uwalona od temperatury.

widac ewidentnie ze male cisnienie [ford podaje ze nawet do 3 bar trzeba pompowac ~co i tak wydaje mi sie czasem dosc malo bo gabarytowo auto jak tescia sharan a tam większe ciśnienia]
jesli auto nie bylo mocno dociazone i rzeczywiście mial 2.2 bar to ma geometrie zdupcona


Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka

Autor:  Daniel [ 17.11.2016, 07:02 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

A jak xtremesystems jak to napisałeś "geometrie zdupcona" należy ustawić aby ścięło z dwóch stron ? Rozumiem jakby była ścięta/ uszkodzona na zewnątrz albo do wewnątrz (negatyw czy pozytyw w zawieszeniu). Uszkodzenie jak na zdjęciu nie mogło powstać od zawieszenia, no chyba że to zawieszenie samo się przestawia w zależności od skrętu koła (szarpie jak statkiem podczas sztormu). Ciśnienie zrobiło najwięcej - jego niewłaściwa wartość do sytuacji.

Autor:  xtremesystems [ 17.11.2016, 08:52 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

zgadzam sie moj blad. chociaz negatyw mogl ciac od wewnątrz a zbieznosc od zewnatrz. chociaz tu pierwszy strzal pewnie byl najlepszy cisnienie

Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka

Autor:  weuek [ 17.11.2016, 08:56 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

Tylko czemu się po prostu nie wytarł bieżnik, jeno poobrywał? Naprawdę nie ma tu nic do rzeczy temperatura, która uczyniła go baaardzo miękkim?

Przy okazji: Dla tego pojazdu producent podaje w tabeli ciśnień dla przedniej osi wartości od 2.4 do 2.6. Więc opony nie były dramatycznie sflaczałe.

Autor:  Daniel [ 17.11.2016, 10:25 ]
Tytuł:  Re: Czy już zmieniliście opony na zimowe?

weuek napisał(a):
Tylko czemu się po prostu nie wytarł bieżnik, jeno poobrywał? Naprawdę nie ma tu nic do rzeczy temperatura, która uczyniła go baaardzo miękkim?

Przy okazji: Dla tego pojazdu producent podaje w tabeli ciśnień dla przedniej osi wartości od 2.4 do 2.6. Więc opony nie były dramatycznie sflaczałe.


A czy zauważyłeś, że ciśnienie zmienia się w oponach w zależności od pory roku - podam konkretny przykład. Późno zmieniłem opony letnie na zimowe, rano momentami temperatura na zewnątrz wynosiła około 5 stopni C plus/ minus 2 stopnie, jakie było moje zdziwienie kiedy z samego rana podjechałem - profilaktycznie a nie z potrzeby - na stację paliw na kompresor. Ustawiłem 2.2 jak to mam zwyczaju na przednią oś a automatyczny kompresor pokazał mi obecnie wskazanie 1.8, gdzie się podziało 0.4 jeśli opona jest szczelna, nie ucieka przez wentyl etc. Ciśnienie się zmienia ale to jest fizyka w zależności od pory roku. Wyząbkowanie opon mogłoby być jednostronnie bo nie wyobrażam sobie sytuacji - taki autem nie byłbyś w stanie normalnie jechać ale posłuchaj do końca - pozytyw masz kiedy auto się toczy (prędkością swojej masy), a negatyw robi się kiedy mocno wciśniesz gaz do podłogi (jeśli auto w dieslu). Serio, takie bajki, abstrakcja !



Pomiar ciśnienia "na zimno"
Bardzo wiele osób ma niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach, bo nie dba o to, by pomiary odbywały się „na zimno”, czyli w warunkach, gdy opony są zimne, tzn. gdy samochód nie był używany przed dokonaniem pomiaru (należy pamiętać, że jazda zwiększa temperaturę i ciśnienie powietrza w oponie) albo po przejechaniu pojazdem nie więcej niż 5-10 km przy małej prędkości lub po upłynięciu 3-4 godzin od zakończenia użytkowania pojazdu.
Oczekiwanie kilku godzin ma na celu umożliwienie ostygnięcia rozgrzanej opony i powrót ciśnienia powietrza znajdującego się w kole do jego nominalnych wartości.

Nawet jeżeli nie jeździliśmy, to i tak pomiar będzie „na ciepło”, jeżeli panuje upał, słońce świeci bezpośrednio na samochód, itp.
Na przykład ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po rozgrzaniu do 80 stopni Celsjusza wzrasta o około 30%.

Wystarczy przejechać ok. 2 kilometry aby „zagrzać” gumy, czyli zwiększyć ciśnienie o ok. 0,3 bara (atmosfery). Tarcie opony o jezdnię powoduje ciepło, a więc zaraz po jeździe opony będą cieplejsze, a powietrze w nich także. Ciepłe powietrze rozszerza się, a więc ciśnienie rośnie. To dlatego wynik, jaki odczytamy, nie będzie miarodajny. Szacunkowo możemy dodać 0,3 bara do otrzymanej wartości.

W efekcie większość prowadzących ma w kołach ciśnienie o ok. 0,3 bara za niskie. Jeszcze gorzej kiedy kontrolę przeprowadzono w ciepłe popołudnie, a w drogę wyruszamy zimnym rankiem.
Dbajmy o to, zwłaszcza w lecie, by pomiarów dokonywać rano, kiedy jeszcze nie jest aż tak gorąco.

Jak sprawdzili niemieccy rzeczoznawcy, ciśnienie za niskie o zaledwie 0,3 atmosfery wystarczy aby w czasie awaryjnego hamowania w zakręcie, albo w czasie wykonywania nagłego manewru omijania przeszkody, aby auto zamiast pozostać na swoim pasie jezdni, wyjechało poza jego obszar, tzn. w optymistycznej wersji zjechało na pobocze albo pusty sąsiedni pas ruchu. Jeszcze większy niedobór ciśnienia grozi zejściem opony z obręczy koła, co oznacza utratę kontroli nad autem.

Przy okazji okazało się, że wartość trochę podwyższona – o 0,3 bara, nie pogarsza właściwości jezdnych, chociaż obniża komfort jazdy podróżnych.

Strona 37 z 38 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/