To po czesku raczej nic nie napiszę... prędzej wymienię ten rozrząd na własną rękę...
Przygotowując się do komunikacji z centralą Skody wykonałem studium łańcucha dla silnika 1.2 TSI. Znalazłem bardzo ciekawy post na włoskim forum Audi A1 (
http://a1.audi.club.forumfree.it/?t=69339806). W oparciu o translator można dowiedzieć się co następuje:
Są trzy zestawy rozrządu do silnika 1.2 TSI/TFSI (CBZA 86KM, CBZB 105KM, CBZC 90KM):
03F 198 158 (oryginalny zestaw fabryczny stosowany podczas pierwszego montażu);
03F 198 158 A (zestaw naprawczy zgodny z silnikami wyprodukowanymi do dnia 6/11/2011);
03F 198 158 B (zestaw naprawczy zgodny z silnikami wyprodukowanymi po dniu 7/11/2011).
Łańcuch stosowany początkowo (
03F198158B) był zbyt słaby i miał tendencję do przedwczesnego wydłużania się, co powodowało powstawania metalicznych odgłosów, strat mocy, zwiększonego zużycia paliwa, wstrząsy, a co najgorsze – mogło powodować uszkodzenie silnika z powodu kolizyjności zaworów tłokowych.
W związku z powyższym koncern opracował nowy łańcuch ze „wzmocnioną siatką” i oznaczony numerem
03F109158K. Różnice pomiędzy starym (z prawej) i nowym łańcuchem (z lewej) obrazuje zdjęcie z włoskiego forum:
Silniki, w których zastosowano wzmocniony łańcuch mają następujące oznaczenia:
CBZ* 462774 (prod. Mlada Boleslav);
CBZ* 714253 (prod. Salzgitter);
Od czerwca 2011 nowy łańcuch został wprowadzony do montażu. Zastosowano również nową osłonę rozrządu wyposażoną w cztery zęby zapobiegające przeskoczeniu łańcucha (numer osłony pierwotnej:
03F109210C, numer osłony zmodyfikowanej:
03F109210D).
Zestaw ten rozwiązuje problem awarii silnika, ale nie rozwiązuje problemu metalicznych odgłosów wynikających z napinacza hydraulicznego, który z biegiem czasu i przejechanych kilometrów i ilości zapłonów ma tendencję do walki z szybkim napełnieniem ciśnieniem oleju podczas rozruchu na zimno. Takie odgłosy nie są objawem uszkodzenia silnika. Łańcuch o wzmocnionej konstrukcji nie rozciągnie się, zapewniając pozostanie silnika w fazie i zabezpieczy go przed samodestrukcją.
Hałas ten musi być uważany za normalną cechę wszystkich silników 1.2 TSI wyprodukowanych po 11.06.2011!
Od 11.07.2011 roku została wprowadzona do produkcji nowa wersja bloku silnika oznaczona numerem
03F103101B. Wraz z nią zastosowano nowe komponenty rozrządu, całkowicie zmienione i kompatybilne tylko z nową wersją bloku silnika. Wraz z tą zmianą wprowadzono nowy napinacz – dla odróżnienia jest on koloru czarnego, wykonano go z innych materiałów, zmieniły się też jego wymiary, co obrazuje zdjęcie z włoskiego forum (z lewej napinacz stary, z prawej poprawiony):
Wprowadzono też nowy łańcuch o powiększonej o kilka mm szerokości (
03F109158G). Do nowego łańcucha zastosowano także odpowiednio poprawione prowadnice opatrzone numerami:
03F109509F i
03F109469E. Zmiana paska wymusiła zmianę koła rozrządu. Nowe wykonane zostało z innych materiałów, poprawiono też konstrukcję zębów. Na poniższym obrazku obydwa koła, stare i nowe:
Nabywcy aut koncernu VAG z silnikiem 1.2 TSI/TFSI wyprodukowanych po 11.07.2011 nie powinni mieć problemów w wydłużaniem łańcucha, ani hałasem podczas zimnego startu.
Każdy, kto posiada kabel VAG i oprogramowania VCDS może kontrolować kąty nachylenia zaworów. Można w ten sposób sprawdzić stan wydłużenia łańcucha, w odniesieniu do tych wartości :
Kod:
Loc. Actual
270 8,3750
271 -0,1250
272 7,3125
273 0,0625
274 9,6250
275 1,1250
276 7,9375
Jeśli wartości te są wyższe niż 2-3 stopnie oznacza to proces wcześniejszego wydłużenia łańcucha. Należy go wymienić najszybciej jak to możliwe, by uniknąć uszkodzenia silnika.
#########Tyle udało mi się zrozumieć z tłumaczonej lektury włoskiego wpisu.
Na koniec dorzucę małe „how to” z Youtuba odnośnie łańcucha:
Demontaż rozrządu w 1.2 TSI:
https://www.youtube.com/watch?v=uht2ROfERuwWyciągnięty łańcuch:
https://www.youtube.com/watch?v=XMg5xJYswXc