FABIACLUB.PL
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/

Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=2&t=9020
Strona 1 z 1

Autor:  dareks9 [ 12.10.2009, 23:17 ]
Tytuł:  Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?

Witam,

Oczywiście nie chodzi o "bieżącą" regulację zaworów, bo takiej robić nie trzeba. Chodzi o sytuację, gdy np. w istotny sposób ingerujemy w pracę rozrządu (wymiana UPG, drążków popychaczy, zaworów, itp).
Jest oczywiste, że generalnie wstępny luz trzeba ustawić, aby umożliwić prawidłową pracę popychaczy w dostępnym dla nich zakresie. Wynika to np. z tego opracowania: http://www.zssplus.pl/www_publikacje/publikacje39.htm
(patrz rys. 1b)

Tylko jak to zrobić?

W odniesieniu do Fabii na tym Forum znalazłem taki wątek:
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?t=8543

Z kolei w necie dostępny jest następujący opis regulacji wstępnego luzu w Fabii 1.4 MPI:
http://www.forum.skodovka.pl/viewtopic. ... 9653#89653)
Ten drugi schemat jest często opisywany w necie również dla innych typów silników.

Warto zauważyć, że oba te opisy są ze sobą sprzeczne. Pierwszy (z tego Forum) zakłada, że na zimnym silniku dążymy do ustawienia luzu 0,2 mm.
Drugi (z netu) zakłada coś przeciwnego: likwidujemy luz i dodatkowo dokręcamy jeszcze 2,5 obrotu śrubą regulacyjną.
Pytanie brzmi: Czy ktoś wie jak ten luz prawidłowo ustawić?

Pozdrawiam

Autor:  krawiec [ 13.10.2009, 14:40 ]
Tytuł: 

Dla jakiego silnika chcesz to ustawiać?

Krawiec

Autor:  dareks9 [ 13.10.2009, 16:56 ]
Tytuł: 

krawiec napisał(a):
Dla jakiego silnika chcesz to ustawiać?

Krawiec


Skodowski silnik 1.4 MPI 8V 44 kW. Cytowane przeze mnie opisy regulacji też dotyczą tego silnika.

Autor:  krawiec [ 14.10.2009, 16:32 ]
Tytuł: 

Prosze:

Nastawienia podstawowego popychaczy hydraulicznych nie trzeba wykonywać, gdy tylko wymieniana była uszczelka pod głowicą.
Niezbędne narzędzia specjalne, testery i urządzenia pomiarowe oraz wyposażenie
- klucz dynamometryczny
Przebieg pracy
– Obracać wałem korbowym aż do przekrycia zaworów 4. cylindra (zawór dolotowy otwiera się, zawór wylotowy zamyka się ).
– W 1. cylindrze odkręcić nakrętki kontrujące śruby regulacji dźwigienek popychaczy.
– Następnie śruby regulacyjne wkręcić w dźwigienki popychaczy, aż pomiędzy dźwigienką popychacza i zaworem wyczuwalny będzie luz.
– Śruby regulacyjne obu dźwigienek popychaczy lekko obrócić do zaworów, aż nie będzie luzu. Poruszając dźwigienką popychacza, sprawdzić, czy jest jeszcze luz. Dokładne przyleganie uzyskuje się, gdy skasowany zostanie cały luz.
– Śruby regulacyjne od tego punktu obrócić dalej o dwa obroty. Przykręcić nakrętkę kontrującą i dokręcić momentem 13 Nm.
– Prace nastawcze dla pozostałych cylindrów wykonać według poniższej tabeli:

Regulacja Przekrycie zaworów
cylinder 1 cylinder 4
cylinder 3 cylinder 2
cylinder 4 cylinder 1
cylinder 2 cylinder 3

Po zamontowaniu nowych popychaczy hydraulicznych przez ok. 30 minut nie wolno uruchamiać silnika. Popychacze hydrauliczne muszą osiąść (inaczej zawory mogą być cały czas otwarte i stykać się z tłokami).

Tyle procedura w serwisówce.

Krawiec

Autor:  dareks9 [ 14.10.2009, 19:58 ]
Tytuł: 

OK - wszystko jasne. Wychodzi więc na to, że to drugi cytowany przeze mnie opis jest prawidłowy.

Bardzo dziękuję za pomoc.

Autor:  endres [ 10.04.2014, 20:45 ]
Tytuł:  Re: Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?

Witam. Wymieniłem upg i oddałem głowice do planowania i wymiany uszczelniaczy. W serwisówce jest opis że w takim przypadku nie ingerujemy w luz zaworowy, ale czy w mojej sytuacji też nie należy regulować luzu? I czy numery w opisie dotyczą tych "wybitych" na głowicy?

Autor:  endres [ 08.05.2014, 21:45 ]
Tytuł:  Re: Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?

Ustawiając wstępny luz według instrukcji jest gorzej niż było. Na wolnych obrotach słychać wyraźne klekotanie zaworów, przynajmniej tak mi się wydaję. Bądź jest to spalanie stukowe. Czy już pora wymienić olej na półsyntetyk?

Autor:  witek_77 [ 08.05.2014, 21:51 ]
Tytuł:  Re: Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?

nie wiem nic o ustawianiu zaworów w twoim egzemplarzu, ale jeżeli samochód nie zjada oleju i nie cieknie ci nigdzie to nie zmieniaj na gorszy olej.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/