[F1] Test sond lambda i katalizatora VAG
A. Test pierwszej sondy LambdaSamochód musi być nagrzany - wskazówka temperatury na 90stC.
VAG-COM: wchodzimy w Engine
(01) > Basic Setting
(04).
Ważne aby wybierać tylko jedną grupę (34), więc wpisujemy
(34)Jeśli auto było zimne to nagrzewamy katalizator (drugie pole musi wskazać temp około
600 C, temp normalnej pracy) (ja wróciłem z trasy i test robiłem przy 650 C),
jeśli temp jest ok dajemy gazu tak aby obroty utrzymywać na około
2500 rpm.
Te 2500 rpm trzeba utrzymywać na
stałym poziomie przez cały czas testu
Jeżeli obroty są odpowiednie i inne warunki też to w polu ostatnim zmieni się z
TEST OFF na
TEST ON. Trzymamy obroty nadal aż do zakończenia testu. Jeżeli
TEST ON nie chce się wykonać to delikatnie zwiększamy obroty.
Po zakończeniu testu w polu ostatnim mamy
B1-S1 OK lub
B1-S1 not OK lub
TEST OFF.
B1-S1 OK - jest OK
B1-S1 not OK - jest dupa
TEST OFF - test przerwany, należy go powtórzyć.
B. Sprawdzenie drugiej sondy LambdaPodobnie jak dla pierwszej sondy, ale test przeprowadzamy w grupie
(36).
VAG-COM: wchodzimy w Engine
(01) > Basic Setting
(04).
Ważne aby wybierać tylko jedną grupę (36), więc wpisujemy
(36)Możliwe że test drugiej sondy wykonał się automatycznie podczas testu 1 sondy. Wtedy w drugim polu będzie widoczna jedna z wartości:
B1-S2 OK - i tak samo jest OK
B1-S2 not OK - jest dupa
TEST OFF - test przerwany, należy go powtórzyć.
Jeśli widnieje
TEST OFF, powtarzamy test:
Zwiększamy obroty do ustalonej wartości -
2500 rpm, patrzymy czy jest
TEST ON, czekamy aż się wykona.
Uwaga! Aby powtórzyć test trzeba zresetować komputer - zgasić auto i odpalić jeszcze raz.
C. Test katalizatora.Test można wykonać dopiero jeżeli zostały przeprowadzone testy 2 sond lambda i w obu przypadkach wynik był pozytywny.
VAG-COM: wchodzimy w Engine
(01) > Basic Setting
(04)Ważne aby wybierać tylko jedną grupę (46), więc wpisujemy
(46)Wchodzimy na obroty, (ja musiałem wejść) na
2800 rpm i czekamy na wynik.
Test kata jest około dwa razy dłuższy od testu sond, więc trzymamy obroty, aż pokaże się wynik:
Cat B1 OK Cat B1 not OKW polu nr 3 zobaczymy wartość ozn. zarzucie katalizatora:
0,1 - 0,3 - wartość nowego kata
0,75 - od tej wartości w sterowniku silnika może być zapisywany błąd
1,00 - kat jest zużyty i nadaje się do wymiany
Mój wynik sprawności kata to
0,9 - czyli trzeba tam zajrzeć
edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne sonda lambda - zbiór informacji