[Manual] Naprawa podgrzewanych foteli
Pamiętaj: Zanim zaczniesz prace przy elektryce swojego auta zdejmij ujemną klemę z akumulatora.Nareszcie! Zrobiłem sobie porządek z siedzeniem.
Jak ktoś z Was ma w samochodzie podgrzewane fotele, to jest szansa, że zdarzy się taka sama usterka jak u mnie. Otóż z dwóch siedzeń jedno przestaje działać i to to u kierowcy. Przyczyna jest prosta - na fotelu kierowcy siada się najczęściej. Oto kolejność wykonywania działań w takim przypadku:
1. Sprawdzić wyłącznik niesprawnego siedzenia. Z Kokpitu wychodzi po podważeniu płaskim śrubokrętem. Jak się go rozbierze, to należy sprawdzić go omomierzem. Sprawdzić trzeba rezystor potencjometryczny między masą (ścieżka najgrubsza na płyce) i środkową nóżką. Przy zmianie położenia regulatora rezystancja powinna się zmieniać. Poza tym można sprawdzić napięcia woltomierzem, gdy włącznik jest podłączony. Między masą i jednąz nóżek będzie ok 12 V DC, a na kolejnych 2 nóżkach po ok 2 V DC na polaryzację LEDów.
2. Jeśli włącznik dobry, dkręcić oba siedzenia i wyjąć je z samochodu. Potem warto zamienić je miejscami i zobaczyć czy na przykład dobry fotel pasażera grzeje u kierowcy.
3. Wybieramy uszkodzony fotel. Przy rozłączaniu trzeba pamiętać, że sa pod spodem 2 lub 3 złącza. W siedzeniu prawym są dwa: żółte (airbag w siedzeniu) i zielone (ogrzewanie) i w siedzeniu kierowcy zółte (airbag), zielone (grzenie) i czerwone (kontrolka zapięcia pasa).
UWAGA! Gdy będziemy sprawdzać przy jednym siedzeniu odłączonym pojawi się błąd dużej rezystancji w obwodzie poduszki powietrznej. Będzie paliła się kontrolka. Trzeba ją usunąć w serwisie.
4. Trzeba rozebrać poszycie siedzenia. Schemat rozbiórki trzeba wziąć z granatowej książki Skoda Fabia z WKiŁ (strona 254). Książka jest do dupy. Brakuje w niej wielu szczegółów. Schematu nie zamieszczam. Jak komuś spiralka pierteges, to proszę dać znać i zamieszczę (o ile nie macie dostępu do tego jakże fachowego wydawnictwa). / ew. jest coś
tutaj 5. Trzeba delikatnie rozginać spinki, bo potem ciężko je założyć i jak się top zrobi źle, to czeka powtórka. W przeciwnym wypadku poszycie fotela będzie wisiało jak piersi staruszki.
6. Całe ogrzewanie to cieniutki drut oporowy. Najczęściej się przepala i lokalizacja jest prosta. Poduszka w tym miejscu jest czarna. trzeba ją naciąć, drut polutować i potem miejsce nacięcia zakleić izolacją, żeby od ciepła nie popaliło obić i moszny kierującego.
7. Złożyć siedzenie i zamontować fotele.
8. Skasować błąd airbagu.
------------
Czas pracy dwóch osób: 4 godziny. Częstotliwość przeklinania granatowej książki: 1 na 2 minuty. Częstotliwość przeklinania fabryki samochodu: 1 na 10 minut. Trudność naprawy: średnia.
------------
Nie zycze nikomu, ale w razie kłopotów podam jakieś szczegóły. Wybaczcie brak fotostory.
__________
suplement by POW:
nr i oznaczenia klucza do odkręcenia prowadnic foteli:
Typ to XZN rozmiar M 10 (do śrub typu "spline").
dostępny
tutajedit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum technicznePodgrzewany fotel