Hejka załoga FCPL
Dołożyłem u siebie CCS czyli tempomat, jako że nie jest to trudne a już szczególnie z instrukcją to pozwolę sobię wstawić dla potomnych ten skromny manual. Jako że modyfikacjami zajmuję się zupełnie amatorsko to jeśli wychwycicie jakieś błędy to śmiało meldować. Czasem się rzucam na wielką wodę ale z drugiej strony nie święci garnki lepią
Przeróbka dotyczy dodania tempomatu CCS do Fabii 2 FL ale pewnie pasuje do wielu innych aut opartych o platformę VW Polo 6R.Potrzebujesz:
1. Manetki z obsługą tempomatu
2. Sterownik elektryki i komfortu BCM w wersji 087 lub wyższej
3. 6 pinów do kostki T41a manetki
4. 1 pin do kostki T94a ECU
5. trochę kabelków 0,35mm2, lutownica, cyna, klucze
Poniżej rozpisane połączenia które będziesz musiał wykonać.
Zaczynamy.
1. Płaskim wkrętakiem odpinamy zaczepy poduszki, jeśli nie wiesz jak to zrobić to weź lustereczko i zobaczysz drucik który trzeba zsunąć z zaczepu na kierownicy.
2. Odpinasz żółtą wtyczkę poduszki, dla bezpieczeństwa lepiej odepnik wcześniej klemę minusową z akumulatora i dotknij dłonią masy w aucie aby pozbyć się ładunku.
3. Kluczem Spline M12 odkręć kierownicę.
4. Na kierownicy i wieloklinie kolumny powinien być znacznik do prawidłowego ustawienia, dla pewności możesz dodatkowo sobie zaznaczyć położenie kierownicy.
5. Podważ ramkę licznika i wyciągnij ramkę, jest ona połączona z górną plastikową osłoną kolumny kierowniczej, wszystko jest na zatrzaski także spokojnie ciągnąc wyczujesz gdzie trzeba podważyć. Ja z powodów opisanych w punkcie 19 zdejmowałem deskę całą i dlatego licznik wyciągałem, jeśli nie chcesz zdejmować deski omiń wyciąganie licznika.
6. Tutaj widać zatrzaski na ramce od licznika.
7. Wykręć 3 wkręty T20 w liczniku i wyciągnij go do siebie, odepnij z tyłu licznika niebieską wtyczkę poprzez przesunięcie różowej dźwigni. Odkręć 2 śruby od góry i jedną od spodu w dolnej plastikowej obudowie kolumny kierownicy.
8. Zdejmij dolną obudowę kolumny kierownicy.
9. Zluzuj opaskę zespolonych manetek. Nie sugeruj się numerem 7H0953503GJ bo niektóre zdjęcia wykonałem już po zmianie moich manetek
10. Odepnij wtyk T41a poprzez wyciągnięcie plastikowej blokady.
11. Teraz możesz już zdjąć manetki z kolumny.
12. U mnie oryginalnie była część o numerze 6Q0953503DN i oczywiście brak tempomatu.
13. A to moje nowe manetki, z tempomatem i od razu z obsługą komputera czyli Maxidota.
14. Teraz mam numer części 7H0953503GJ, jest to numer zespolony z pierścieniem, jeśli szukasz w ETKA samych manetek pamiętaj że to będzie numer w postaci 7H0953513 !!
15. Tak wygląda przód wtyku T41a w zbliżeniu.
16. Tył wtyku T41a, od pinu 26 do 31 to właśnie miejsce na tempomat.
17. A tak wygląda wszystko już po zapinowaniu.
18. W przewodzie od T41a/31 trzeba umieścić diodę prostowniczą, narysowałem ci jak ją podłączyć.
19. Dalej trzeba poprowadzić i podłączyć przewody do BCMa i do ECU, ja przy okazji sobie wymieniłem climatic na climatronic więc miałem zdjętą deskę i ten komfort że mogłem wtyczki od BCMa wyjąć do góry i dość komfortowo je obsadzić, jeśli nie chcesz zdejmować deski to będziesz musiał zanurkować w nogi kierowcy i tam w dość małej przestrzeni trzeba będzie pinować wtyk T73b, z doświadczenia ja bym doradzał zdjąć deskę, nie jest to jakieś bardzo kłopotliwe a dodatkowo kabelki można poprowadzić przy oryginalnych wiązkach, ja dodatkowo oprócz climatronica pociągnąłem sobie wiązki pod elektryczne lusterka i inne systemy które planuję dołożyć.
Tak to u mnie wyglądało przy próbnym rozruchu climatronica, po lewo u góry widzisz BCMa który normalnie znajduje się w głębi nad skrzynką bezpiecznikową SC, i jest do tego bardzo słaby dostęp a już swoje lata mam i po 50tce to już się nie chce człowiekowi schylać
20. Tak wyglądają wtyki T73a i T73b, ja z racji wielu przeróbek pinowałem i jedną i drugą, przy tempomacie pinujemy tylko wtyk biały T73b.
21. Po wyjęciu wtyku z białej obudowy sam wtyk rozsuwamy na dwie połóweczki i mamy wszystko jak na dłoni.
22. U mnie wyglądało to tak w opcji pinowania obu wtyków na raz
23. Wyjmij ECU, najlepiej aby mieć dobry dostęp zdemontuj filtr powietrza.
24. Wyciągnij wtyk T94a z ECU, rozchyl w miejscu strzałek delikatnie prowadniczki i...
25. Wysuń w kierunku strzałki osłonę wtyku.
26. Wyciągnij kawałek różową blokadę tak aby zwolnić piny we wtyku, ja akurat wyciągnąłem całą bo lekko wyszła.
27. Zlokalizuj i wyciągnij zaślepkę ochronną pinu 64.
28. Tak wygląda zaślepka.
29. Tak wygląda pin do ECU.
30. Pin wkładamy na miejsce, koniecznie wsuwamy różową blokadę pinów.
31. Ja mniej więcej widać jak poprowadziłem przewód do ECU, oczywiście ty możesz go poprowadzić inną trasą.
32. Tak mniej więcej wygląda wtyk do ECU już na gotowo.
33. Mój oryginalny BCM, tzw. bieda.
34. Wymieniłem go na 6R7937087R, dzięki temu mogłem dołożyć sobie kluczyki scyzoryki, CCS i parę innych bajerów
35. Krótka rozpiska modułów BCM.
36. Po skręceniu wszystkiego i podpięciu wtyczek i akumulatora pozostaje nam zakodowanie CCS w BCM.
37. I w sterowniku silnika.
38. Później możemy sobie w 4 grupie bloków pomiarowych podejrzeć czy wszystko nam bangla, naciskając przyciski na CCS obserwujemy odpowiednie komunikaty.
39. To samo możemy sobie podejrzeć w wartościach pomiarowych w ECU, przy wybieraniu funkcji na manetce CCS będzie się zmianiała wartość na 0 lub 1 w pozycji 056 switch position.
Moje manuale:FCPL - [F2] Manual - DRL LED ala jarry style AKA Hella StyleFCPL - [F2] Manual - montaż tempomatu Fabia 2 po FL Polo Ibiza itp. CCSFCPL - [F2] Manual - montaż podgrzewanych foteli Fabia 2 po FLTKP - inne moje manualeedit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne [F1/F2] Tempomat - montaż i podłączenie