Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48 Lokalizacja: [RMI] Posty: 6870 Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127
Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
|
Rozrząd - mechanizm szczególnej troski
Większość podzespołów w samochodzie zużywa się sukcesywnie a ich awaria nie od razu niesie ze sobą katastrofalne skutki. Z napędem rozrządu jest inaczej.
Największe zagrożenie dla silnika pojawia się głównie wtedy, gdy napęd wałka lub wałków rozrządu w głowicy realizowany jest elastycznym paskiem zębatym. To popularne rozwiązanie, tańsze i cichsze niż łańcuch, jest niestety bardziej zawodne. W wielu autach paski sprawiają sporo kłopotu, wymagając wymiany po przebiegu krótszym, niż zaleca producent. Mechanicy zajmujący się konkretnymi modelami doskonale wiedzą, które z samochodów wymagają szczególnego nadzoru nad mechanizmem napędu rozrządu. Lepiej nie lekceważyć zagrożenia. Zużyty pasek może „przeskoczyć” na zębach, co skutkuje przestawieniem faz rozrządu, albo zerwać się lub spaść z kół, na których pracuje (efekt jak przy zerwaniu). Jeśli silnik należy do konstrukcji zwanych „kolizyjnymi”, w których tłoki mogą zderzyć się z tłokami to w jednym i drugim przypadku może dojść do zdemolowania tłoków i zaworów. Większość współczesnych aut ma silniki „kolizyjne”„bezkolizyjne” jednostki napędowe” pracują raczej w starszych modelach. W przypadku „przeskoczenia” paska wszystko zależy, jak bardzo oddalił się on od pozycji prawidłowej. Niewielkie przesunięcie może skończyć się jedynie kłopotami z równomiernością pracy i problemami z uruchomieniem. W przypadku zerwania lub spadnięcia rozmiary zniszczeń zależą głównie od obrotów silnika, przy których nastąpiła awaria.
Wraz z paskiem należy wymieniać rolki prowadzące i napinające, przy wymianie łańcucha wymienia się również prowadnice, wyciszacze, a niekiedy także napinacz. Czasami zachodzi konieczność wymiany kół zębatych, z którymi współpracuje pasek lub łańcuch. W autach, w których pasek rozrządu napędza przy okazji pompę cieczy chłodzącej wymianie powinny podlegać również łożyska pompy. Na tych elementach nie warto oszczędzać, bowiem zbyt mocno zużyte mogą ulegać awariom i doprowadzić do zerwania elementu napędzającego wałki rozrządu. Koszty wymiany paska lub łańcucha są mocno zróżnicowane, zależą bowiem od typu silnika. Wahają się od 500-600 zł do 2500-3000 zł
motofakty.pl
_________________ KLUBOWE NAKLEJKI
Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM _____________________
FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r. FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.
|