|
|
Teraz jest 16.06.2024, 15:49
|
Technika jazdy a zużycie paliwa
Autor |
Wiadomość |
Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25 Lokalizacja: Warszawa Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
|
[quote="fresh60
Te 25% to chyba z kosmosu. Wykres prędkości obrotowej silnika względem mocy nie jest liniowy Poszukaj tych wykresów , policz i wtedy wyciągnij wnioski.
Ja wykorzystuje około 25-35 kW a Ty 18-26 kW.
Zgoda, są takie moce ale dotyczą one tzw. zewnętrznej charakterystyki silnika (z resztą charakterystyk pętlicowych jakoś nikt nie publikuje a to one najwięcej dają). Zaś zewn. charakterystyka silnika dotyczy stanu przy którym jest maxymalnie otwarta przepustnica. Zaś na niskich obrotach jak jeżdżę czasami to wciśniećie pedału EPC jest na 1 max 1,5 cm. To dużo poniżej możliwości mocy max. przy tych obrotach.
Ogólnie trzymam się żelaznej zasady, że im głębsze wciśnięcie ma być EPC, tym wyższe muszą być obroty aktualnie na obrotomierzu. A więc albo redukcja biegu, albo delikatne przyśpieszanie.
Twój ma: 126 Nm przy 3800 obr/min
Mój ma cos 118 Nm przy 2500 obr/min
Może ktos inny Cię oświeci bo mi się już nie chce pisać.
Mam nadzieję, że nie uraziłem nikogo
pozdrawiam[/quote]
|
24.08.2006, 11:49 |
|
|
Podziękował: 0
Pomógł: 78
|
W każdym razie gratuluje wyboru silnika 75 KM
pozdrawiam
|
24.08.2006, 12:00 |
|
|
Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25 Lokalizacja: Warszawa Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
|
fresh60 napisał(a): Tomasz napisał(a): Podobno tłumaczą to "czasem myślenia" komputera który musi przeanalizować dane z sondy lambda,prędkości, obciążenia, czujnika spalania stukowego i szybko dobrać parametry wtrysku.
Najgorzej było w Thalii 1,4 8V. Znałem ten silnik z Megane 1999 kolegi, ale tam była przepustnica, a tu znów to PEC. Czekało się jakieś 2 sekundy na reakcję. Thalia wypadłą najgorzej. Najlepiej wypadła Fabia 1,2 64 KM i była już zarezerwowana, aż małżonce trafiła się ibiza z tym silnikiem BBY, tu jest pośrednio. Natomiast w związku z dużą czułością czujnika Halla (na spalanie stukowe) i jezdzie na małych obrotach postanowiłem tanować benzynę 98. I będę się tego trzymał. Po co ma mi ta elektronika opóźniać zapłon i zmniejszać sprawność termodynamiczną silnika? [ Dodano: 2006-08-24, 13:09 ]fresh60 napisał(a): W każdym razie gratuluje wyboru silnika 75 KM pozdrawiam
Wow
Ja byłem zwolennikiem silników HTP!. To są silniki generacyjnie młodsze, mają już łańcuch rozrządu zamiast paska, silnika prawie nie słychać (bez obrotomierza bym nie poznał czy chodzi czy zgasł) i nie są tak krótkoskokowe jak BBY. Ponieważ jednak zakup ma starczyć na co najmniej 10 lat, małżonka zadecydowała inaczej niż moje preferencje. Z resztą dobija mnie ten brak widoczności do tyłu w Ibizie podczas cofania na łuku. Tak więc mam Ibizę, a jestem duszą z Fabią. OT..
|
24.08.2006, 12:02 |
|
|
Honorowy Klubowicz
Dołączył(a): 17.06.2005, 06:18 Lokalizacja: Poznań Posty: 1415 Zdjęcia: 7
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Rok prod.: 2004
Województwo: wielkopolskie
|
Tomasz, generalnie wydaje mi się że trochę przesadzasz ze szczegółowością w podejściu do tematu. Ja miałem kiedyś Lanosa. Jeździłem tak, że nie przekraczałem 3000rpm przy zmianie biegów. Po pewnym czasie czuć było wyraźnie, że auto ciężko przyspiesza. Dość szybko miałem do wymiany skorodowany tłumik końcowy. No i zaprzestałem uprawiania takiego stylu . Oczywiście że gaz-hamulec-gaz to nie wskazana technika. Ale np. jeśli jadę 50km/h w mieście to jadę na 3 biegu bo to trochę za mało, żeby wrzucać 4. Chyba że jechałem szybciej i zwolniłem. Ale jakbym miał przyspieszyć, to przez redukcję, żeby nie męczyć silnika wyciąganiem z obrotów na wyższym biegu.
|
24.08.2006, 12:11 |
|
|
Podziękował: 0
Pomógł: 78
|
Ja bym osobiście też wybrał 75 KM 16V niz 64 kM 12V, a to czy Ibiza czy Fabia to sprawa drugorzędna.
Są zarówno przeciwnicy jak i zwolennicy HTP- ja się nie wypowiadam bo nie miałem z nim doczynienia. Jedni nazywają to kosiarką z niską kulturą pracy a inni zachwycają się wysokim momentem w dużym zakresie obrotów.
1.4 MPI też krytykują za spalanie co mnie troche dziwi bo jakoś VW Polo pali więcej i nikt o tym nie mówi. Za to ma łańcuch i dużą elastycznosć. Spalanie 6.7-7.1 chyba tez nie jest najgorsze.
pozdrawiam
|
24.08.2006, 12:22 |
|
|
Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25 Lokalizacja: Warszawa Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
|
[quote="Mr T."] Tomasz, generalnie wydaje mi się że trochę przesadzasz ze szczegółowością w podejściu do tematu.
Zgoda, Jestem szczegółowy aż do bólu, do ostatniej kropli benzyny...
Ja miałem kiedyś Lanosa. Jeździłem tak, że nie przekraczałem 3000rpm przy zmianie biegów. Po pewnym czasie czuć było wyraźnie, że auto ciężko przyspiesza.
Ja miałem praktykę na lanosie 1,5 100 KM 16V. Silnik ten oceniam gorzej niż BBY, przy wolniejszyvh obrotach buczy i się "nie zbiera" do roboty. Zbyt wysilony, zbyt mało elastyczny. Ale jak jest w Fabiach z silnikiem BBY?
|
24.08.2006, 12:34 |
|
|
Dołączył(a): 25.05.2005, 20:17 Lokalizacja: Warszawa Posty: 162
Podziękował: 0
Pomógł: 0
Samochód: Octavia kombi 1.8 TSI DSG
Rok prod.: 2009
Województwo: mazowieckie
|
Re: Technika jazdy a zużycie paliwa
Tomasz napisał(a): Witajcie, Jeśli jednak takie elementy jak sprawność ogumienia (dobre ciśnienie w kołach), dobre luzowanie zacisków po hamowaniu (bardzo zwracam na to uwagę)
Co rozumiesz przez "dobre luzowanie zacisków po hamowaniu"?
PS zacznij używać cytowania, bo nie sposób się zorientować w Twoich postach.
_________________ . Jarek
|
24.08.2006, 20:15 |
|
|
Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25 Lokalizacja: Warszawa Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
|
Re: Technika jazdy a zużycie paliwa
Yarek napisał(a): Tomasz napisał(a): Witajcie,
Co rozumiesz przez "dobre luzowanie zacisków po hamowaniu"?
To sytuacja, w której, po zwilnieniu nacisku na pedał hamulca, tłoczki całkowicie cofają się do gniazd w zaciskach, przez co klocki przestają trzeć o tarczę.
Takie ocieranie klockow o tarczę (np. z powodu korozji tłoczka) powoduje stratę energii i wzrost zużycia paliwa. PS zacznij używać cytowania, bo nie sposób się zorientować w Twoich postach.
A jak to zrobić??
|
24.08.2006, 20:24 |
|
|
Honorowy Klubowicz
Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07 Lokalizacja: Gliwice Posty: 4656 Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
|
Tomasz napisał(a): A jak to zrobić?? Składnia jest taka: [_quote="nick osoby cytowanej"] treść cytowana [_/quote] Jak napiszesz bez podkreślników _ to otrzymasz taki efekt nick osoby cytowanej napisał(a): treść cytowana A najprościej zrobić to zaznaczając fragment który chcesz zacytować i nacisnąć ikonkę (pierwszą z lewej) w prawym górnym rogu posta cytowany fragment pojawi się w okienku szybkiej odpowiedzi (na dole strony) pod tym co Ci się automatycznie pojawi możesz napisać swój komentarz. Uważaj żeby nie skasować znaczników formatowania [/quote] jak to zrobiłeś przy cytowaniu Yarka
Zawsze możesz przed wysłaniem wiadomości kliknąć "Podgląd", żeby zobaczyć czy formatowanie jest prawidłowe.
|
24.08.2006, 20:42 |
|
|
Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25 Lokalizacja: Warszawa Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
|
Majsiek napisał(a): a jesli mozna wiedziec tyo jakiego spalania ty oczekujesz od tego silnika? zeby palil ci 4l?
Witam w temacie zużycia paliwa. Właśnie jestem po pomiarach zużycia paliwa na dłuższych trasach (łącznie 905 km na jednym baku, z tego 75% to trasa ponad 40 km, reszta jazda o charakterze mieszanym, niewielka ilość korków). Wyszło mi zużycie 4,43/100 km (benzyna 98), przebieg faktyczny samochodu 4.200 km.
Na taki rezultat złożyło się wiele rzeczy. Wiele z nich poruszyłem w pierwszym moim liście. Ale ponadto znaczenie miało:
- ciśnienie w kołach na górnej granicy normy dla opony ( ok. 2,9 atm).
- Poluzowanie hamulca ręcznego, który jednak powodował wcześniej ocieranie szczęk o bębny.
- Nasmarowanie prowadnic klocków hamulcowych smarem grafitowym, oraz konserwacja zacisków hamulcowych preparatem smarnym powodującym dobre luzowanie (odpuszczanie) hamulca po zakończonym hamowaniu (zrobione w serwisie za 70 zł).
- Ciepła, ale nie gorąca pora roku bez konieczności używania klimatyzacji.
- Na krótkich odcinkach w mieście jazda ze zmniejszoną masą własną (bez koła zapasowego)
- W korkach dojeżdżanie na silniku pracującym na obrotach biegu jałowego (bez dodawania gazu, jedynie sprzęgło+ zmiana biegów do 4-ki włącznie).
- Najważniejsze – daleka obserwacja drogi, przewidywanie rozwoju sytuacji na drodze, naciskanie pedału gazu jednorazowo nie więcej niż 0,5 cm, (unikanie wyprzedania i zachowanie sporego odstępu od pojazdu poprzedzającego), wykorzystywanie do maximum jazdy z wybiegu oraz energii wzniesienia (jazda na luzie), unikanie przez to hamowania, a jeśli już hamowanie to hamowanie silnikiem, i żelazne stosowanie się do zasad Ruchu Drogowego, szczególnie nieprzekraczanie prędkości ponad 100 km/h.
Jest to jednak jazda dość męcząca i gdyby mi przyszło jechać w trasie kilkaset km jednego dnia, to takiego rezultatu bym prawdopodobnie nie uzyskał. Jednak taki wynik mnie już satysfakcjonuje i gdy samochód jeszcze lepiej się „ułoży”- myślę, że uda mi się zejść ze zużyciem jeszcze niżej.
Mam zamiar w przyszłości użyć oleju 0W30 (zamiast 5W40), co też powinno pomóc w zmniejszeniu oporów pracy samego silnika.
|
23.10.2006, 15:57 |
|
|
Honorowy Klubowicz
Dołączył(a): 04.03.2005, 01:03 Lokalizacja: Chomiki - Warszawa Posty: 1382
Podziękował: 0
Pomógł: 4
Silnik: AZQ-1.2 12V 64KM
Rok prod.: 2004/2005
Województwo: mazowieckie
|
tomasz normalnie mnie zabiles tym spalaniem... chociaz musze przyznac ze raz zima zrobilem 500km na polowie baku.. dokldnie 535...zatem jestem w stanie uwierzyc ze dalo rade 900km na baczku zrobic - pozniej niestety wyniki byly 5.5l i 6.0l... ale mysle ze 800 da sie zrobic spokojowo...tylko ze tak jak kolega wspomnial, meczy taka jazda niesamowicie.
|
23.10.2006, 16:08 |
|
|
Dołączył(a): 10.04.2005, 08:28 Lokalizacja: EL Posty: 1088
Podziękował: 0
Pomógł: 24
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 3.0d
Rok prod.: 2004
Województwo: łódzkie
|
Tomasz napisał(a): - ciśnienie w kołach na górnej granicy normy dla opony ( ok. 2,9 atm) prawie o 1 atm wiecej niz norma, zaoszczedzisz tak ze bedziesz mial wyjechany środek opony Tomasz napisał(a): Jest to jednak jazda dość męcząca po 250-300 km czujesz sie jak przejechany przez walec raczej gra nie warta świeczki i oszczednosci rzedu 6zł Tomasz napisał(a): Wyszło mi zużycie 4,43/100 km (benzyna 98) jestes moim mistrzem, w pojedynke taki wynik ? ile waży ibizka chyba nie ponad 1.2t z kierowca ? Tomasz napisał(a): - Nasmarowanie prowadnic klocków hamulcowych smarem grafitowym, oraz konserwacja zacisków hamulcowych preparatem smarnym powodującym dobre luzowanie (odpuszczanie) hamulca po zakończonym hamowaniu (zrobione w serwisie za 70 zł).
jestes zboczony
ale masz wszystko na tip top i bangla nieprzecietnie dobrze (zapewne)
_________________ Danger.It's the Ranger! A morał tej bajki jest krótki i niektórym znany... jak mamy diesla po chipie to trakcji szukamy...
|
23.10.2006, 16:20 |
|
|
Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25 Lokalizacja: Warszawa Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
|
darecki napisał(a): tomasz normalnie mnie zabiles tym spalaniem... Nie miałem absolutnie takiego zamiaru.. darecki napisał(a): tylko ze tak jak kolega wspomnial, meczy taka jazda niesamowicie.
Mnie przychodzi to łatwiej o tyle, że stosuję taką jazdę już ponad 20-ścia lat (od czasu kiedy w inżynierskiej książce prof. Bernharda, Lotha i Dobrzańskiego zapoznałem się z pętlicowymi wykresami jednostkowego zużycia paliwa silnika iskrowego w warunkach nieustalonych) i nie odbieram przy dystansach 40-80 km takiej jazdy na zasadzie jakiegoś dużego zmęczenia.
Po prostu fizyka spalania i termodynamika, oraz dynamika ruchu jakby płynie w mojej krwi-choć jestem księgowym z zawodu
Pozdrowienia dla wszystkich oszczędzających, bo benzyna wkrótce podrożenje!.
|
23.10.2006, 16:23 |
|
|
Dołączył(a): 10.04.2005, 08:28 Lokalizacja: EL Posty: 1088
Podziękował: 0
Pomógł: 24
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 3.0d
Rok prod.: 2004
Województwo: łódzkie
|
Tomasz,
proponuje zmienic opony na 165 z wyzszej półki, w ktorych priorytetem jest zmniejszenie oporu toczenia oraz do tego ultra lekkie alufelgi,
w ekstremalnej wersji karbonowa maska, wyproznienie sie przed jazda... itd
ta całą oszczednosc jest moimzdaniem w ramach ciekawostki bo taka jazda jest jak wegetacja daje niewiele przyjemnosci z prowadzenia samochodu oprocz patrzenia na komputer ze spalaniem chwilowym podobnie jak anoreksja to moze byc choroba
_________________ Danger.It's the Ranger! A morał tej bajki jest krótki i niektórym znany... jak mamy diesla po chipie to trakcji szukamy...
|
23.10.2006, 16:28 |
|
|
Dołączył(a): 29.08.2005, 13:33 Lokalizacja: Międzyzdroje ZKA / Szczecin Posty: 507
Podziękował: 0
Pomógł: 6
Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Rok prod.: Lipiec 2004
Województwo: zachodniopomorskie
|
Czytam i oczom nie wierze, ja bym po prostu nie wytzrymał, kiedyś się tak bawiłem, to wychodziło w granicach 3.5-3.8, ale na dłuższą metę nie dałbym rady tak jeździć.
Tomasz napisał(a): - Na krótkich odcinkach w mieście jazda ze zmniejszoną masą własną (bez koła zapasowego)
Tu już kompletnie wymiekłem, w życiu bym na to nie wpadł
_________________ Fabia 1.9 TDI & Fabia 1.2 HTP & Octavia 1.9 TDI & Combo 1.7 TD & Volvo FH12 480
SLOW IS WISE FAST IS NICE
|
23.10.2006, 17:40 |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
|